Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

کنکور ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

زمان حدودی مطالعه : ۳ دقیقه ⏱

بر اساس مصوبات جلسات شورای عالی انقلاب تغییرات در کنکور ۱۴۰۳ ایجاد شده است . بر اساس تغییرات جدید پذیرش دانشجو در آزمون امسال به‌صورت هماهنگ و تنها در یک مرحله خواهد بود. نمرات آزمون سراسری و سوابق تحصیلی به‌صورت ترکیبی بر نمره نهایی آزمون سراسری تاثیر دارد .

تاثیر مثبت سوابق تحصیلی به ۴۰ درصد افزایش یافته است . سوابق تحصیلی آزمون امسال شامل نمره درس‌ها در امتحانات نهایی است که به صورت هماهنگ و استاندارد برگزار می‌شود . پس می‌تواند ابزاری برای ارزیابی دانش‌آموزان باشد .

زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۲

نحوه برگزاری کنکور ۱۴۰۳

اگر داوطلب شرکت در آزمون سراسری هستید، به‌ خوبی می‌دانید که این آزمون امسال در دو نوبت برگزار می‌شود. سؤالی که اغلب داوطلبان از من می‌پرسند این است که آیا افرادی که در آزمون دی شرکت می‌کنند باید از بهمن ماه در دانشگاه ثبت نام کنند؟ در پاسخ به سوال شما باید بگویم خیر. اگر در نوبت اول آزمون موفق شوید، برای انتخاب رشته نهایی باید تا مرداد ماه و برای ورود به دانشگاه تا اواخر شهریور صبر کنید .

اصل مهمی که کنکور امسال را با سال‌های گذشته متمایز می‌کند این است که رتبه داوطلبان تا دو سال اعتبار دارد. برای مثال، اگر رتبه‌ای که در دی ماه کسب کردید بالاتر از رتبه تیرماه یا سال بعد باشد می‌توانید آن را ملاک اصلی انتخاب رشته خود قرار دهید . حذف دروس عمومی نیز سبب افزایش تمرکز شما بر دروس تخصصی می‌شود که شانس شما برای موفقیت را بیشتر می‌کند .

زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۳

بر اساس ابلاغیه رئیس جمهور تغییرات اساسی در کنکور امسال ایجاد شده است . مهم‌ترین تغییر این است که آزمون ۱۴۰۳ در دو نوبت دی و تیر ماه برگزار می‌شود . زمان ثبت‌نام برای شرکت در نوبت اول این آزمون که در روز‌های ۲۹ و ۳۰ دی ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود ، در روز‌های ۸ تا ۱۴ آبان خواهد بود. البته استقبال دانش‌آموزان ممکن است سبب افزایش طول دوره ثبت‌نام شود. تغییر دیگر که در این آزمون ایجاد شده این است که کنکور تجربی ۱۴۰۳ در صبح ۲۹ دی ماه، کنکور زبان عصر ۲۹ دی، کنکور انسانی و ریاضی به صورت همزمان در صبح روز ۳۰ دی ماه برگزار خواهد شد و کنکور هنر نیز در عصر آخرین روز دی ماه برگزار می‌شود .

تحلیل کنکور انسانی 1401

برای اینکه بتوانید در نوبت دوم آزمون سراسری شرکت کنید، باید در دوره یک هفته‌ای ۱۵ تا ۲۱ فروردین ماه از طریق سایت سازمان سنجش فرم را تکمیل و بارگذاری کنید . این آزمون نیز در روز‌های ۱۴ و ۱۵ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. در صبح روز ۱۴ تیر کنکور‌های ریاضی و انسانی به‌صورت همزمان برگزار می‌شوند . داوطلبان گروه‌های هنر نیز باید عصر همین روز در جلسه آزمون حاضر باشند . صبح روز ۱۵ تیز زمان اصلی رقابت داوطلبان گروه تجربی است و برای شرکت در گروه آزمایشی زبان باید در جلسه بعد از ظهر شرکت کنید .

نحوه برگزاری کنکور ۱۴۰۲

تغییرات کنکور ۱۴۰۳

با توجه به اطلاعیه‌های منتشر شده توسط سازمان سنجش به‌خوبی مشخص شده که تغییرات اساسی در کنکور ۱۴۰۳ ایجاد شده است . تغییرات اصلی آزمون امسال شامل موارد زیر است :

  • حذف دروس عمومی
  • حذف زیرگروه‌ها
  • تغییر ضرایب درس‌ها
  • افزایش تأثیر سوابق تحصیلی در نتیجه نهایی کنکور
  • برگزاری آزمون دو نوبت در سال
  • افزایش اعتبار رتبه کنکور تا دو سال بعد از آزمون

حذف دروس عمومی به این معنی نیست که این درس‌ها تاثیری در نتیجه نهایی کنکور ندارند . بلکه تاثیر آن‌ها به‌صورت سوابق تحصیلی اعمال می‌شود . نمره دروس عمومی در امتحانات هماهنگ نهایی مبنای اصلی سوابق تحصیلی هستند .

حذف زیرگروه‌ها نیز سبب شده که اهمیت درس‌های تخصصی برای قبولی در کنکور یکسان باشد . فرقی ندارد که می‌خواهید در کدام رشته یا دانشگاه درس بخوانید ، در صورتی به هدف خود دست خواهید یافت که بتوانید درصد کافی در هر درس کسب کنید .

یکی از تغییرات دیگری که در کنکور بسیار آشکار است افزایش ضریب درس‌های تخصصی است . اهمیت این موضوع سبب شده که در مقاله‌هایی مجزا به بررسی ضرایب درس‌ها و تاثیر هر یک از آن‌ها در قبولی داوطلبان بپردازم .

دفترچه انتخاب رشته ریاضی 1404

کنکور تمامی رشته های ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

سازمان سنجش آئین‌ نامه اجرایی در مورد نحوه برگزاری آزمون گروه‌های آموزشی مختلف در کنکور را تدوین و منتشر کرده است. برای شرکت در این آزمون باید در زمان مناسب و نیم ساعت قبل از برگزاری آزمون در جلسه حاضر باشید. همراه داشتن کارت شرکت در جلسه، مداد نرم و پاک کن الزامی است. می‌توانید آب و خوراکی‌های شیرین برای تنظیم فشار خون در حین آزمون نیز به همراه داشته باشید . اما استفاده از ماشین حساب یا همراه داشتن گوشی هوشمند در جلسه آزمون ممنوع است. آزمون امسال برخلاف سال‌های گذشته در دو روز برگزار می‌شود. دلیل آن این است که آزمون گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و انسانی به صورت همزمان برگزار می‌شود .

کنکور تمامی رشته های ۱۴۰۲ چگونه خواهد بود؟

زمانی که صحبت از تغییرات آزمون سراسری بود ، نمی‌شد دقیق درباره آن صحبت کرد . هنگامی که سازمان سنجش اطلاعات و دستورالعمل نهایی را منتشر کرد پاسخ قانع‌کننده‌ای برای بسیاری از سوالات پیدا شد . علاوه بر برگزاری آزمون در دو نوبت تغییرات دیگری در کنکور ۱۴۰۳ ایجاد شده که از جمله آنها می‌توان به حذف دروس عمومی ، حذف زیرگروه‌ها و افزایش ضرایب دروس به عنوان مهم‌ترین تغییرات اشاره کرد .

در برنامه ریزی مشکل داری؟

برای 1 جلسه رایگان تلفنی برای آشنایی با دوره برنامه ریزی و چیزهایی که مشاورها نمیگن فرم رو پر کن