Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

دوره برنامه ریزی کنکور ( کلیک کنید )

شرکت در کنکور سراسری با دیپلم کاردانش و فنی حرفه ای

زمان حدودی مطالعه : 3 دقیقه ⏱

یکی از چالش‌های اساسی که فارغ­ التحصیل‌های رشته‌های کاردانش و فنی حرفه‌ای با آن روبه‌رو هستند محدودیت‌های انتخاب رشته در دانشگاه‌ و ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر است .

دسته‌ای از این داوطلبان انتخاب رشته بدون آزمون را مدنظر دارند و دسته‌ی دیگر به موفقیت در کنکور سراسری فکر می‌کنند

در ادامه مطلب با من همراه شوید تا چالش‌ها و راه حل های شرکت در کنکور سراسری با دیپلم کاردانش و فنی حرفه‌ای را بررسی کنیم .

شرکت در کنکور سراسری با دیپلم کاردانش

با دیپلم فنی چه رشته هایی میشه خوند ؟

اغلب دانشگاه‌ها بیش از ۸۵ درصد از رشته محل‌های خود را به پذیرش بدون آزمون ( براساس سوابق تحصیلی ) اختصاص داده‌اند و صرفاً برای برخی رشته ها نیاز به شرکت در کنکور برای پذیرش است .

فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی حرفه‌ای صرفاً با داشتن مدارک تحصیلی لازم می‌توانند در تمامی رشته‌ها از مسیر کنکور سراسری یا بر اساس سوابق تحصیلی ، اقدام کنند

با دیپلم کاردانش چه رشته هایی میشه خوند ؟

برای شرکت در کنکور سراسری :
اگر داوطلب نظام قدیم هستید ، با داشتن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی و
اگر داوطلب نظام جدید هستید ، با داشتن مدرک دیپلم کاردانش می توانید در تمامی گروه‌های آزمایشی مانند تجربی ، ریاضی ، انسانی ، زبان و هنر نسبت به ثبت نام و پذیرش بدون آزمون یا از طریق کنکور سراسری اقدام کنید .

منظور از داوطلبان نظام قدیم ، افرادی است که مدرک دیپلم خود را قبل از سال 97 دریافت کرده اند

آیا با دیپلم کاردانش و فنی حرفه ای میشود کنکور انسانی داد ؟

رشته‌های جذاب گروه آزمایشی انسانی همیشه متقاضیان زیادی را به خود جلب می‌کند . بسیاری از داوطلبان دارای دیپلم کاردانش و فنی حرفه‌ای علاقه‌مند به ادامه تحصیل در رشته‌هایی مانند روانشناسی، حقوق و اقتصادی هستند. این داوطلبان باید در نظر داشته باشند که علاوه بر رتبه و تراز (نمره خام) سوابق تحصیلی نیز نقش بسیار مهمی در پذیرش در رشته‌های کنکور انسانی دارد. متقاضیان کنکور سراسری انسانی در صورتی مشمول اعمال سوابق تحصیلی خواهند شد که جزء یکی از دسته‌های زیر باشند:

  • آن دسته از متقاضیانی که دارای مدرک دیپلم نظام قدیم در یکی از رشته های نظری پس از سال 84 باشند.
  • آن دسته از متقاضیانی که دارای مدرک پیش دانشگاهی نظام قدیم در یکی از رشته­ های نظری پس از سال 91 باشند.
  • آن دسته از متقاضیانی که دارای دیپلم نظام جدید هستند یا مشغول تحصیل سال آخر (دوازدهم) رشته­ های نظری هستند.
بهترین منابع کنکور هنر 1402

آیا با دیپلم کاردانش و فنی حرفه ای میشود کنکور تجربی داد ؟

بیشترین متقاضیان کنکور سراسری را هر سال رشته تجربی به خود اختصاص می‌دهد. پذیرش در رشته‌هایی مانند پزشکی و پیراپزشکی آنقدر جذاب هستند که داوطلبان دارای دیپلم کاردانش و فن حرفه‌ای را به سمت خود بکشانند.

همانطور که قبلاً اشاره شد، محدودیتی برای متقاضیان دارای دیپلم کاردانش و فنی حرفه‌ای به منظور شرکت در سایر گروه‌های آزمایشی وجود ندارد. با داشتن مدرک دیپلم کاردانش نظام جدید و نظام قدیم (با مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی) مجاز هستید که در تمامی رشته‌های کنکور تجربی، بدون آزمون یا با آزمون ثبت نام کنید. اگر از متقاضیان نظام قدیم هستید و مدرک دیپلم خود را پس از سال ۸۴ و مدرک پیش دانشگاهی خود را پس از سال ۹۱ کسب کرده‌اید یا از داوطلبان نظام جدید هستید، مشمول اعمال سوابق تحصیلی خواهید شد.

امکان شرکت در کنکور تجربی با دیپلم کاردانش

آیا با دیپلم کاردانش نظام جدید میشود کنکور تجربی داد ؟

مهم نیست شما در دوران دبیرستان در رشته کاردانش یا فنی حرفه‌ای تحصیل کرده‌اید یا سایر رشته‌ها، قبولی در رشته‌های گروه آزمایشی تجربی آرزویی است که خیلی‌ها در سر دارند. طبق اطلاعیه سازمان سنجش هیچ محدودیتی برای دارندگان دیپلم نظام جدید کاردانش برای شرکت در کنکور رشته تجربی وجود ندارد. متقاضیان می‌توانند با داشتن مدارک لازم در زمان ثبت نام کنکور سراسری اقدام به ثبت نام در کنکور تجربی کنند. تأثیر معدل در کنکور تجربی سال ۱۴۰۱ به میزان ۴۰ درصد است که این میزان ممکن است در سال ۱۴۰۲ به ۶۰ درصد نیز برسد. اما داوطلبانی که دارای مدرک دیپلم رشته‌های کاردانش نظام جدید هستند، مشمول اعمال سوابق تحصیلی در کنکور نیستند.

رتبه‌ های برتر کنکور 1405

شرایط شرکت در کنکور سراسری با دیپلم کاردانش و فنی حرفه ای

ثبت نام دوره‌های بدون آزمون و با آزمون کنکور سراسری برای آن دسته از متقاضیان دارای دیپلم کاردانش و فنی حرفه‌ای به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی sangesh.org صورت می‌گیرد. داوطلبان با داشتن شرایط عمومی ثبت نام در کنکور سراسری با مراجعه به دفترچه ثبت نام کنکور که در زمان ثبت نام توسط سازمان سنجش منتشر خواهد شد، نسبت به ثبت نام در کنکور سراسری در پذیرش با آزمون و بدون آزمون اقدام کنند.

ثبت نام در کنکور سراسری با دیپلم فنی حرفه‌ای

به­طور کلی می‌توان گفت هیچ محدودیتی برای ثبت نام داوطلبان دارای دیپلم کاردانش و فنی حرفه‌ای برای شرکت در سایر رشته‌های نظری وجود ندارد و این متقاضیان با بررسی شرایط ثبت نام و اطلاعیه سازمان سنجش می­توانند نسبت به ثبت نام در هر یک از گروه‌های آزمایشی در پذیرش بدون آزمون و با آزمون سراسری اقدام کنند.

سوالات متداول

آیا ثبت نام در کنکور ریاضی برای کسایی که دیپلم کاردانش دارند مجاز است ؟

بله، این امکان برای این دسته ازداوطلبان وجود دارد.

آیا با دیپلم فنی حرفه ای می­شود در کنکور تجربی موفق شد ؟

داوطلب باید ابتدا منابع کنکور تجربی را تهیه کند و سپاس با درست­ترین روش ممکن به خواندن دروس بپردازد.

در برنامه ریزی مشکل داری؟

برای 1 جلسه رایگان تلفنی برای آشنایی با دوره برنامه ریزی و چیزهایی که مشاورها نمیگن فرم رو پر کن