Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

دوره برنامه ریزی کنکور ( کلیک کنید )

روش‌هایی مثل برنامه ریزی کنکور حجمی و برنامه ریزی کنکور زمانی شما را با شکست مواجه کرده است ، مخاطب دوره برنامه ریزی کنکور ما شما هستید .

برنامه ریزی حجمی و زمانی کنکور

زمان حدودی مطالعه : 4 دقیقه ⏱

برنامه ریزی حجمی و زمانی کنکور از جدیدترین سبک های برنامه ریزی است که از ترکیب دو روش برنامه ریزی حجمی و برنامه ریزی زمانی ساخته شده است ، که در آن سعی شده نقص های آن دو روش برنامه ریزی بر طرف شود .
اما نکته ای که به آن توجه کرد این است که :

ترکیب کردن دو روش ناقص ، قرار نیست به ما روشی درست و کاملی بدهد و برنامه حجمی زمانی کنکور هم یک روش ناقص مثل همان دو روش قبلی است

پس در ادامه همراه من باشید تا به بررسی این روش بپردازیم

روش برنامه-ریزی حجمی زمانی کنکور

برنامه ریزی حجمی و زمانی کنکور چیست ؟

در برنامه ریزی حجمی زمانی ، به این روش عمل می شود که برای مثال مشاور کنکور شما در نظر می گیرد تا پایان سه ماه آینده باید هر فصل را تا چه حدی مطالعه کرده باشید بر این اساس برنامه ماهانه و هفتگی و روزانه شما هم تعیین می شود .

مثلاً اگر این طور در نظر گرفته شود که برای درس شیمی باید تا اخر این ماه 200 صفحه ( یا 3 فصل ) از یک کتاب کمک درسی را مطالعه کنید و 50 تست هم از فصل بزنید و تحلیل کنید ، در این حالت برنامه هفتگی و روزانه شما به این شکل می شود :

برنامه هفته50 صفحه + تست های فصل خوانده و تحلیل آن
برنامه روزانه7 صفحه + تست های فصل خوانده و تحلیل آن

تا این بخش برنامه به شیوه حجمی جلو رفت که با توجه به مشکلاتی که درباره این سبک برنامه ریزی در مطلب برنامه ریزی حجمی کنکور اشاره کردم ، افرادی که مشاور برنامه ریزی کنکور هستند تصمیم گرفتند ، این سبک را با برنامه ریزی زمانی کنکور ترکیب کنند که درباره مثال بالا ، به این شکل پیش می رود که :

ضرایب دروس کنکور زبان 1405

مشاور برای مطالعه هر حجمی که مشخص شد ، ساعتی خاص برای مطالعه در نظر می گیرد ، مثلاً هر روز 2 ساعت ، از ساعت 9 تا 11 صبح ، 7 صفحه درسنامه از کتاب کمک آموزشی مطالعه کن و تست های فصل خوانده شده هم بزن .

تا اینجای این سبک برنامه ریزی همه چیز به ظاهر منظم و خوب جلو رفته است اما . . .

در این سبک برنامه ریزی دو مشکل وجود دارد که از شما می خواهم خودتان را در شرایط فردی که بر هر یک از این دو مسئله برخورده تصور کنید :

1- اگر روزی به جای ساعت 9 صبح ، ساعت 9:20 شروع به مطالعه کنید یعنی به مقررات برنامه زمانی نرسیده باشید چه پیش می آید و چه احساسی دارید ؟

2- اگر در یک واحد مطالعاتی به جای 7 صفحه ، به دلیل اینکه این مطلب سخت تر از بقیه مطلب ها بود ، تنها توانستید 2 صفحه بخوانید ، چه احساسی به شما دست می دهد ؟

فکر میکنم توانستید به نکته ای که باعث می شود این سبک برنامه توصیه نشود ، پی ببرید

مسئله اینجاست که دانش آموز به هر کدام از عوامل زمان یا حجم تعیین شده نرسد ، باعث فشار و استرس مضاعف می شود و با وجود این ها احتمالا ادامه ی برنامه هم با مشکل مواجه می شود .
مثلا در نظر بگیرید یک واحد مطالعاتی را مقداری دیرتر شروع کنید و یا بخشی سخت تر باشد و زمان بیشتری برای مطالعه آن بگذارید ولی همزمان این مسئله هم هست که اگر برای این بخش زمان بیشتری بگذارید ، تایم مطالعاتی بعدی هم دیرتر شروع خواهید کرد و کل برنامه روزتان به هم میریزد .

از طرفی هم ، استرس بخش خوانده نشده و نرسیدن به برنامه ی هفتگی و ماهانه ی خود را پیدا می کنید و ممکن است احساس عقب ماندن از رقبا و شکست در کنکور کنید و به فکر کنکور سال بعد بیفتید

اما راه حل چیست ؟
نگران نباشید ، در ادامه مطلب حتماً متوجه راه حل خواهید شد

بهترین برنامه ریزی کنکور

در نهایت چه شیوه برنامه ریزی کنکور پیشنهاد می شود ؟

در صحبتی که در بخش قبلی داشتم ، امیدوارم توانسته باشم که اهمیت یک نکته را پر رنگ کنم و آن هم اینکه :

بهترین برنامه ریزی کنکور برنامه ریزی است که دانش آموز را مانند یک رُبات یا کامپیوتر در نظر نگیرد که در برنامه ریزی حجمی و زمانی کنکور دقیقاً دانش آموز کنکوری مثل ربات فرض می‌شود

و اگر دقیق تر صحبت کنیم ، باید بگویم که در یک برنامه ریزی موفق و درست نیازها ، مشکلات شخصی ، محدودیت ها و ظرفیت و اهداف هر فرد حتماً باید در نظر گرفته شوند چرا که صرفاً در این حالت است که می توان به موفقیت در مسیر کنکور نزدیک شد.

مدیریت زمان در برنامه ریزی کنکور

علاوه بر این برای طراحی مناسب ترین برنامه برای موفقیت در کنکور باید سختی متفاوت هر درس به طور عمومی و هم برای شخص شما به همراه توانایی و ضعف های شما در هر درس هم برای برنامه ریزی در نظر گرفته شود

روشی که من برای برنامه ریزی کنکور استفاده می کنم بر اساس موارد متعدد شخصی دانش آموز که در بالا به بخشی از آن اشاره کردم و همچنین بر اساس برترین متد های علمی است که توسط بهترین دانشگاه های دنیا مورد تایید و استفاده است ، می باشد . 

توضیح دقیق درباره هر یک از این بخش ها و شیوه ی برنامه ریزی به شیوه کنکور تی وی ، در مطلب برنامه ریزی کنکور داده شده و پیشنهاد من به شما این است که حتماً این مطلب بسیار مهم را مطالعه کنید تا بتوانید در این مسیر به موفقیت برسید .

سوالات متداول

بهترین روش برنامه ریزی کنکور کدام است ؟

پیشنهاد من استفاده از روشی از برنامه ریزی است که براساس متد علمی باشد و توسط برترین دانشگاهای دنیا مورد استفاده باشد که توضیح آن را انتهای مطلب آورده ام .
اما انواع رایج دیگر برنامه ریزی را برای آشنایی شما در جدول زیر آورده ام :

1برنامه ریزی زمانی
2برنامه ریزی حجمی
3برنامه ریزی حجمی-زمانی
4برنامه ریزی بر اساس آزمون آزمایشی
5برنامه ریزی بر اساس برنامه مدرسه
6برنامه ریزی تست محور

آیا برنامه ریزی حجمی زمانی کنکور بهترین سبک برنامه ریزی است ؟

با توجه به دلایلی که در مطلب گفتم ، پاسخ به این سوال خیر است و شیوه ی جایگزینی که بهترین شیوه است و به شما پیشنهاد می کنم ، آن را در ایتدای مطلب به همراه دلایل آن آورده ام که مطالعه ی آن را به شما توصیه می کنم .

برنامه ریزی رایگان کنکور

منابع :

eric.ed.gov

در برنامه ریزی مشکل داری؟

برای 1 جلسه رایگان تلفنی برای آشنایی با دوره برنامه ریزی و چیزهایی که مشاورها نمیگن فرم رو پر کن