Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

دوره برنامه ریزی کنکور ( کلیک کنید )

روش‌هایی مثل برنامه ریزی کنکور حجمی و برنامه ریزی کنکور زمانی شما را با شکست مواجه کرده است ، مخاطب دوره برنامه ریزی کنکور ما شما هستید .

برنامه ریزی زمانی کنکور

زمان حدودی مطالعه : 4 دقیقه ⏱

برنامه ریزی زمانی کنکور یکی از انواع بسیار معروف سبک های برنامه ریزی کنکوری است که احتمالاً به همین علت هم هست که علاقه مند به خواندن این مطلب شده اید .
اما قبل از آن لازم است به این نکته اشاره کنم که :

برنامه ریزی به شیوه زمانی از قدیمی ترین و پر استفاده ترین سبک های برنامه است و به همین علت دارای مشکلات زیادی می باشد 

پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا از اطلاعات کاملی که برایتان فراهم کردم نهایت استفاده را ببرید .

برنامه ریزی زمانی برای کنکور به چه شکل انجام می شود ؟

به طور کلی نحوه طراحی برنامه ریزی زمانی به این شکل است که برای مثال :
مشاور شما در نظر می گیرد تا پایان این هفته برای درس ریاضی باید دو فصل را مطالعه کنید و 50 تست بزنید و آن ها را تحلیل کنید و برای برنامه ریزی آن ، از روش برنامه ریزی زمانی استفاده میکند .

شیوه برنامه ریزی زمانی کنکور


که به این شکل انجام می شود که شنبه تا سه شنبه در یک ساعت مشخصی مثلا 9 تا 10:30 و 11 تا 12:30 در قالب دو تایم مطالعاتی ، به مطالعه ی دو فصل ریاضی بپردازید و از سه شنبه تا پنج شنبه هم در همین زمان 9 تا 10:30 و 11 تا 12:30 به تست زنی بپردازید که در نهایت به برنامه مقرر شده توسط مشاور کنکور برسید .

تا اینجا همه چیز ایده آل و منظم بنظر می رسد اما . . .

برای مثال اگر روزی به هر علتی مثل خواب ماندن به جای ساعت 9 ، ساعت 9:15 شروع به مطالعه کنید ، حس بدی در شما ایجاد می شود که انگار از برنامه عقبید و هر چقدر هم که خوب درس بخوانید باز هم اندازه ی 15 دقیقه عقب هستید و :

حتی ممکن است این حس عذاب وجدان در کل روز ( و یا حتی تا آخرین روز برنامه در انتهای هفته ) همراه شما بماند

در این وضعیت معمولاً دیده ام که دانش آموزان استرس و عذاب وجدان می گیرند و سعی می کنند برای جبران آن 15 دقیقه تاخیر ، با سرعت بیشتری مطالعه کنند تا بتوانند در روز و ساعت مقرر برنامه را به اتمام برساند . . .

کارنامه کنکور هنر 1403

اما مسئله ای که پیش می آید این است که جدای آن 15 دقیقه ، شاید زمانی که لازم دارید تا آن تعداد فصل ریاضی را به اتمام برسانید بیش از آن تعداد تایم های مطالعاتی باشد که مشاورتان برایتان تعیین کرده .

از طرفی دیگر شاید در یادگیری بخشی از مطالب آن درس به مشکل بخورید و نتوانید آن را به سرعتی که مطالب ساده تر را یاد می گرفتید ، یاد بگیرید و در اینجا جدا از اینکه در چالش یادگیری آن مطلب سخت هستید ، دغدغه و استرس این را پیدا می کنید که دارید وقت زیادی روی این بخش می گذارید و هنوز مقدار زیادی از این فصل باقی مانده و اگر همین طوری ادامه دهید نمی توانید طبق ساعت هایی که مشاورتان تعیین کرده این فصل ها را به اتمام برسانید .

و اگر هم بخواهید برای این بخش وقت بیشتری بگذارید ، ممکن است مطالعه ی آن دو فصل ریاضی تا آخر هفته طول بکشد و اصلاً به بخش انجام آن 50 تست نرسید .

همه ی این نگرانی ها برای این است که برای مطالعه ی هر فصل مقدار ساعت دقیقی در نظر گرفته شده و ساعتی که باید سر مطالعه ی این درس حاضر باشید هم از قبل مقرر شده و با توجه به این دو حالت هیچ اجازه ی خطا یا تغییر به شما داده نمی شود

در تصویر پایین یک نمونه برنامه ریزی زمانی را قرار داده ام ، اما همانطور که گفته شد ، این سبک برنامه ریزی مورد توصیه من نیست .

ضرایب دروس کنکور ریاضی 1405
یک نمونه برنامه ریزی زمانی کنکور

نکته ای که باید توجه کنیم این است که . . .

در این سبک روش های برنامه ریزی دانش آموز مانند یک ماشین یا روبات در نظر گرفته می شود که همیشه سر یک ساعت مشخصی می تواند شروع به کار کند و به یک میزان همواره مشخصی هم بازدهی داشته باشد

اگر تجربه ی استفاده ی این سبک برنامه ریزی را داشته اید ، می توانید به تجربه ی شخصی خودتان نگاه کنید و ببینید احساس خوبی از استفاده همچین برنامه ای را داشته اید یا همواره دچار استرس نرسیدن به کار ها و یا نگرانی انجام نشدن آن ها در یک ساعت مقرر و عذاب وجدان از نرسیدن به بخشی از آن را داشته اید .

اما راه حل چیست ؟
نگران نباشید ، در ادامه مطلب حتماً متوجه راه حل خواهید شد

بهترین برنامه ریزی کنکوری

در نهایت چه شیوه برنامه ریزی کنکور پیشنهاد می شود ؟

در صحبت قبلی که داشتم ، به نظرم توانستم یک نکته مهم را به شما نشان دهم و آن هم اینکه :

برنامه ریزی را می توان برنامه ریزی خوب دانست که دانش آموز را مانند یک ربات در نظر نگیرد

به طور دقیق تر ، باید در برنامه ریزی ، نیازها ، مشکلات شخصی ، محدودیت ها و ظرفیت و اهداف هر فرد در نظر گرفته شود تنها در این حالت است که می توان یک برنامه ریزی فوق العاده برای کنکور انجام داد .

شیوه ای که من برای برنامه ریزی استفاده می کنم مطابق عوامل متعدد شخصی دانش آموز و برترین متد های علمی است که توسط برترین دانشگاه های دنیا مورد تایید است .

توضیح دقیق درباره هر یک از این بخش ها و شیوه ی برنامه ریزی به شیوه کنکور تی وی ، در مطلب برنامه ریزی کنکور داده شده و پیشنهاد من به شما این است که حتماً این مطلب بسیار مهم را مطالعه کنید .

ضرایب دروس کنکور ریاضی 1403

سوالات متداول

بهترین روش برنامه ریزی کنکور کدام روش است ؟

انواع متفاوتی برنامه ریزی کنکور وجود دارد که برای آشنایی شما ، در جدول زیر به متداول ترینِ آن ها اشاره کردیم اما به این معنی نیست که مورد تایید من هستند ( نوع برنامه ریزی مورد تایید من در بالای مطلب اشاره شده )

1برنامه ریزی زمانی
2برنامه ریزی حجمی
3برنامه ریزی حجمی-زمانی
4برنامه ریزی بر اساس آزمون آزمایشی
5برنامه ریزی بر اساس برنامه مدرسه
6برنامه ریزی تست محور

اصولاً مشاوران کنکور و به خصوص کسانی که جدید وارد کار مشاوره کنکور شده اند به برنامه ریزی حجمی کنکور نسبت به برنامه ریزی حجمی کنکور علاقه بیشتری دارند .

البته در کنار این روش روش دیگری هم هست که خیلی از مشاوران کنکور به آن اتکا می‌کنند و آن هم برنامه ریزی حجمی و زمانی کنکور است که در موردش در مقاله مربوط به خودش توضیح داده ام .

برنامه ریزی زمانی برای کنکور به شکل انجام می شود ؟

در روش زمانی به طور کلی میزان ساعت برای مطالعه یک درسی مشخص می شود که مثلا با 5 ساعت یک بخشی باید خوانده و تمام شود ، برای توضیحات بیشتر ، ابتدای مطلب را حتماً مطالعه کنید

در نهایت چه شیوه برنامه ریزی کنکور پیشنهاد می شود ؟

بر طبق مطالعات و اخرین متد های علمی بهترین برنامه ریزی ، برنامه ای است که جنبه های مختلف دانش آموز مانند محدودیت ها و ظرفیت های فرد را در نظر بگیرد و به شکل رباتی نباشد که جزییات آن در داخل مطلب اشاره شده .

منبع :

https://brill.com/display/title/37141

در برنامه ریزی مشکل داری؟

برای 1 جلسه رایگان تلفنی برای آشنایی با دوره برنامه ریزی و چیزهایی که مشاورها نمیگن فرم رو پر کن