Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

برنامه ریزی کنکور 1404 (کلیک کنید)

بودجه بندی کنکور ۱۴۰۲

بودجه بندی کنکور 1402
زمان حدودی مطالعه : 4 دقیقه ⏱

بودجه بندی کنکور

بودجه بندی کنکور ۱۴۰۲، کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ اولین کنکوری است که با توجه به اعلام سازمان سنجش قرار است به صورت دو مرحله ای برگزار شود. بودجه بندی کنکور ۱۴۰۲ به دلیل تغییرات زیادی که در کنکور این سال انجام شده اند، بسیار حائز اهمیت است. بنابراین، شما دانش آموزان کنکوری باید حتما اطلاعات کافی در مورد بودجه بندی سوالات کنکور کسب کنید. با توجه به اینکه درخواست بسیاری از دانش آموزان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بودجه بندی کنکور سراسری ۱۴۰۲ بوده است، در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد بودجه بندی کنکور ۱۴۰۲ سازمان سنجش صحبت کنیم.

بودجه بندی کنکور 1402 و تفاوت آن با بودجه بندی سال گذشته

تفاوت بودجه بندی کنکور ۱۴۰۲ با کنکور ۱۴۰۱

قبل از اینکه بخواهیم به تفکیک رشته در مورد بودجه بندی کنکور ۱۴۰۲ صحبت کنیم، باید بدانیم که بودجه بند کنکور امسال چه فرقی با بودجه بندی کنکور پارسال دارد؟ سازمان سنجش برای کنکور ۱۴۰۲ اطلاعیه ای را مبنی بر حذف سوالات دروس عمومی در کنکور سال ۱۴۰۲ منتشر کرده است. بنابراین، تمامی سوالات عمومی رشته های هنر، زبان های خارجه، ریاضی، تجربی و انسانی حذف شده اند.

این در حالی است که تمامی سوالات تخصصی رشته ها هنوز هم در سوالات کنکور سراسری قابل مشاهده اند. البته باید توجه داشته باشید که درصد سوالات عمومی با کمک یک ضریبی و از طریق سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور تاثیرگذار هستند.

لیست رشته های کنکور هنر

با توجه به حذف دروس عمومی از بودجه بندی کنکور ۱۴۰۲ و تاثیر سوابق تحصیلی به جای آن، بهتر است که دانش آموزان در حین تحصیل در مدرسه دقت بیشتری روی نمرات خودشان داشته باشند. چرا که فقط دروس تخصصی روی رتبه دانش آموزان تاثیرگذار نیستند و سوابق تحصیلی نیز می تواند تاثیر زیادی روی رتبه و تراز نهایی شما داشته باشند.

بودجه بندی کنکور رشته تجربی ۱۴۰۲

همانطور که اشاره کردیم، در بودجه بندی کنکور تجربی دروس عمومی حذف شده اند. بنابراین، دانش آموزان نیازی به مطالعه دروس مختلفی از جمله عربی، فارسی و … نخواهند داشت. اما سوالات تمامی دروس تخصصی رشته تجربی مانند زمین شناسی، زیست شناسی و … در کنکور وجود دارند. بودجه بندی کنکور ۱۴۰۲ برای دروس مختلف تخصصی رشته تجربی، می تواند کمی با سال های گذشته متفاوت باشد. بنابراین، توصیه می کنیم که فارغ از حذفیات کنکور ۱۴۰۲، تمامی دروس خود را با دقت مطالعه کنید. با توجه به حذف دروس عمومی، می توان زمان بیشتری را برای مطالعه دروس تخصصی اختصاص داد.

بودجه بندی کنکور ۱۴۰۲ برای رشته ریاضی

بودجه بندی کنکور ریاضی نیز فقط شامل دروس تخصصی از جمله ریاضیات، فیزیک، شیمی و … می شود. دانش آموزان رشته ریاضی می توانند با توجه به بودجه بندی های سال گذشته، اطلاعات خوبی در مورد مباحث مهم رشته تحصیلی خود کسب کنند.

با توجه به اینکه رقابت میان دانش آموزان رشته ریاضی نسبت به دانش آموزان رشته تجربی، کمتر است. این دانش آموزان می توانند با کمی دقت بر روی بودجه بندی، رتبه خوبی در رشته ریاضی کسب کنند و به یکی از دانشگاه های مطرح کشور راه پیدا کنند.

رتبه‌ های برتر کنکور 1403
تفاوت بودجه بندی کنکور 1402 با کنکور 1401

بودجه بندی کنکور هنر در سال ۱۴۰۲

همانطور که دروس عمومی از تمامی گروه های آزمایشی کنکور سراسری ۱۴۰۲ حذف شد، می توان شاهد حذف بودجه بندی کنکور هنر در سال ۱۴۰۲ نیز بود. بنابراین، دانش آموزان رشته هنر می توانند بر روی دروس تخصصی خودشان تمرکز بیشتری دارند و با داشتن مطالعه کافی، در رشته مورد نظر خود قبول شوند.

بدیهی است که در هر سال تحصیلی، احتمال متفاوت شدن بودجه بندی کنکور هنر مانند دیگر رشته ها وجود دارد. بنابراین، دانش آموزان نباید بر بودجه بندی های سال های گذشته تکیه کنند و بهتر است که حتما تمامی دروس تخصصی خود را با دقت بالا مطالعه نمایند.

بودجه بندی کنکور علوم انسانی در سال ۱۴۰۲

اگر در رشته انسانی در حال تحصیل هستید، می توانید با حذف دروس عمومی از برنامه مطالعاتی کنکور خود، بیشتر روی دروس تخصصی کنکور علوم انسانی تمرکز کنید. طبق بودجه بندی کنکور انسانی ۱۴۰۲، لازم است که تمامی دانش آموزان روی دروس تخصصی خودشان از جمله ادبیات، اقتصاد، ریاضیات و … تمرکز داشته باشند.

طبق آمار سال های گذشته هر یک از بخش های دروس تخصصی دارای تعداد سوالات متفاوتی بودند. اما شما می توانید با دریافت دفترچه منتشر شده در سازمان سنجش، در مورد بودجه بندی دقیق کنکور علوم انسانی نیز اطلاعات کسب کنید.

بودجه بندی کنکور زبان در سال ۱۴۰۲

بودجه بندی کنکور زبان در سال ۱۴۰۲ بر اساس دروس تخصصی این رشته تحصیلی تعیین می شود. دانش آموزانی که اقدام به شرکت در کنکور زبان های خارجه کرده اند، می توانند با حذف دروس عمومی از جمله دین و زندگی، عربی و … تمرکز خود را روی دروس تخصصی خود معطوف کنند و بیشتر روی گرامر، لغات و … کار نمایند.

دفترچه انتخاب رشته کنکور 1402
بودجه بندی کنکور علوم انسانی در سال 1402

مشاوره بودجه بندی کنکور سال ۱۴۰۲

بودجه بندی کنکور ۱۴۰۲ از دو جنبه قابل بررسی است. هر یک از رشته های تخصصی و گروه های آزمایشی کنکور سراسری، دارای بودجه بندی مشخصی اند. به طور مثال، دانش آموزان رشته علوم انسانی دارای ۲۰ سوال تخصصی ریاضی و ۱۵ سوال تخصصی اقتصاد هستند که باید در یک مدت زمان مشخصی به آن ها پاسخ دهند.

اما فارغ از این موضوع، برخی از دانش آموزان به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد تعداد سوالات هر یک از بخش های درس اقتصاد هستند. واقعیت این است که در هر سال تعداد سوالات متفاوتی از بخش های مختلف دروس تخصصی در کنکور سراسری قرار داده شده اند. چه بسا که یک مبحث در سال های گذشته دارای تعداد سوالات زیادی بوده؛ اما در سال بعد، هیچ سوالی از آن مطرح نشده است.

از طرفی در سال ۱۴۰۲ دروس عمومی حذف شده اند و بیشترین تمرکز طراحان سوال روی دروس تخصصی است. بنابراین، توصیه می کنیم که دانش آموزان توجه خود را به تعداد سوالات هر درس و یا هر پایه تحصیلی معطوف نکنند. بهترین راهکار مطالعه دقیق تمامی بخش های کتاب درسی و زدن تست به صورت اصولی است. همچنین، دانش آموزان عزیز می توانند با توجه به رشته تحصیلی خودشان از خدمات مشاوره ای جهت دریافت برنامه درسی کمک بگیرند.

در برنامه ریزی مشکل داری؟

برای 1 جلسه رایگان تلفنی برای آشنایی با دوره برنامه ریزی و چیزهایی که مشاورها نمیگن فرم رو پر کن