Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

دوره برنامه ریزی کنکور ( کلیک کنید )

بهترین روش مطالعه فیزیک برای کنکور

زمان حدودی مطالعه : 3 دقیقه ⏱

فیزیک یکی از درس‌های مهم، سخت و دردساز کنکور ریاضی و کنکور تجربی در آزمون سراسری است. این درس ترکیبی از مفاهیم کاربردی و فرمول‌های مختلف است. تست زدن و حل تمرین‌های فیزیک بدون تسلط به مفاهیم درس امکان‌پذیر نیست. سوال اغلب داوطلبانی که به من مراجعه می‌کنند این است که بهترین روش مطالعه فیزیک برای کنکور چیست و چگونه می‌توانند درصد بالایی در این درس کسب کنند؟ اهمیت این موضوع باعث شد در ادامه به بررسی آن بپردازم.

بهترین روش مطالعه فیزیک برای کنکور 1

چگونه درس فیزیک را برای کنکور بخوانیم؟

اولین گام برای درک مفاهیم فیزیک عملکرد مطلوب در تیپ‌بندی تست‌های این درس است. با مطالعه برخی سؤالات فیزیک می‌توانید فرمول مناسب برای حل آن را پیدا کرده و با یک عددگذاری ساده به جواب برسید. این سؤالات در دسته تست‌های آسان قرار می‌گیرند. در برخی سؤالات، علی‌رغم مشخص بودن فرمول اصلی با مجهول‌های فراوانی برای یافتن جواب مواجه هستید. این سؤالات را در دسته تست‌های متوسط یا نسبتاً سخت قرار می‌دهم. با نگاهی به تست‌های کنکور یا کتاب‌ها متوجه می‌شوید انتخاب فرمول مناسب برای برخی از آن‌ها سخت یا غیرممکن است. این تست‌ها بسیار سخت بوده و حل آن‌ها برای اغلب داوطلبان دشوار است.

بودجه‌ بندی کنکور زبان ۱۴۰۲

برای مطالعه فیزیک کنکور ابتدا تمام فرمول‌های کتاب درسی را به حافظه بسپارید. یادداشت‌برداری از فرمول‌ها و مرور دوره‌ای آن‌ها راه حل مناسبی است. درسنامه کتاب‌ های تستی را به دقت مطالعه کرده، نکات لازم را استخراج و یادداشت کنید. زمانی که یادداشت‌برداری از تمام فرمول‌ها تمام شد، مواردی که دارای متغیر‌های مشابه هستند را کنار هم بنویسید. سعی کنید آن‌ها را بر اساس اهمیت و کاربردشان مرتب کنید. از‌ یک کد خاص برای هر فرمول استفاده کنید. این روش به تثبیت آن‌ها در ذهن کمک می‌کند.

چگونه فیزیک کنکور را بخوانیم و تست بزنیم؟

به سرفصل هر درس توجه کرده و تمام نکات مربوط به آن را مطالعه کنید. تمام جزئیات کتاب درسی را بررسی کنید. حذفیات را مشخص کنید تا زمان اضافی برای مطالعه آن‌ها صرف نکنید. اگر دانش‌آموز سال دوازدهم هستید بهترین روش مطالعه فیزیک برای کنکور این است که مباحث هر فصل را قبل از ورود به کلاس پیش خوانی کنید. جزوه معلمتان را با دقت بخوانید و تست‌های مربوط به هر قسمت را حل کنید. اگر در حل تست‌ها با مشکل مواجه شدید، برای رفع اشکال از معلمتان کمک بخواهید.

اما داوطلبان پشت کنکوری نیاز به پیش خوانی قبل از کلاس ندارند. بهتر است کتاب را با دقت بخوانید سپس به سراغ جزوه مدرسه بروید. پس از تسلط به مفاهیم و فرمول‌ها به سراغ درسنامه کتاب تست بروید. برای حل تست‌ها ابتدا سؤالات آسان را انتخاب کنید، اما پس از تسلط بیشتر خود را با سؤالات سخت به چالش بکشید. تصویر و حاشیه‌نویسی‌های کتاب را فراموش نکنید، شاید نکته‌ای در آن‌ها وجود داشته باشد که برای حل تست‌ها به شما کمک کند.

دفترچه انتخاب رشته ریاضی 1402
چگونه فیزیک کنکور را بخوانیم و تست بزنیم؟

روش مطالعه فیزیک رتبه‌ های برتر کنکور

با استفاده از روش مطالعه رتبه‌های برتر احتمال موفقیت شما افزایش پیدا خواهد کرد. با برررسی روش مطالعه و عملکرد رتبه‌های برتر کنکور به چند تکنیک ساده اما کاربردی دست پیدا کردم. آن‌ها اهمیت زیادی به کتاب درسی و نکات نوشته شده در آن می‌دهند. درسنامه کتاب‌های تست را با دقت مطالعه می‌کنید. طبقه‌ بندی فرمول‌ های موجود در کتاب درسی و کتاب‌ های تست را به درستی انجام می‌ دهند. از روش کدگذاری برای تثبیت بهتر فرمول‌ها در ذهن استفاده می‌کنند. اغلب آن‌ ها از کنکور سال‌های قبل برای شبیه‌ سازی آزمون سراسری کمک می‌گیرند. آن‌ها به جای آزمون خطا برای رفع مشکلات احتمالی از راهنمایی اساتید یا مشاورین مجرب استفاده می‌کنند.

بهترین روش مطالعه فیزیک برای کنکور چیست؟

بهترین روش مطالعه فیزیک برای کنکور برای داوطلبان با یکدیگر متفاوت است. انتخاب روش مناسب به میزان تسلط شما به مباحث و فرمول‌های کتاب درس وابسته است. اما استفاده از منابع معتبر، مطالعه کتاب و جزوه درسی در کنار حل تست‌های طبقه‌بندی شده بهترین روش محسوب میشود. سعی کنید نکاتی که در حین مطالعه کتاب‌ های تست و حل تمرینات یاد می‌گیرید را یادداشت کنید.

چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم؟

زمانی که مطالعه برای کنکور را آغاز می‌کنید کسب درصد ۱۰۰ در درس فیزیک شبیه به رویا است. اما دستیابی به این رویا امکان‌پذیر است اگر مفهومی و با دقت درس بخوانید. روش‌های مختلفی برای حفظ فرمول‌ها وجود دارد. توصیه می‌کنم با تکرار و تمرین و کدگذاری به تثبیت فرمول‌ها و مفاهیم در ذهن خود کمک کنید. عملکرد خود را ارزیابی کنید. ارزیابی عملکرد به شناخت نقاط ضعف و قوت منجر می‌شود. در فرصت باقیمانده باید بر تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف خود متمرکز شوید. اگر درک مبحثی برای شما سخت است از معلم‌تان کمک بگیرید یا در کلاس‌های خصوصی شرکت کنید.

ضرایب دروس کنکور ریاضی
چگونه فیزیک کنکور را ۱۰۰ بزنیم؟

بهترین روش مطالعه فیزیک برای کنکور از چند جزء تشکیل می‌شود. مطالعه دقیق کتاب درسی، حل تمرینات کتاب، مطالعه عمیق و مفهومی جزوه درسی، استفاده از منابع معتبر، یادداشت نکات کلیدی موجود در تست‌ها، کد‌گذاری برای فرمول‌ها و مفاهیم، شبیه‌سازی آزمون سراسری، حل سوالات کنکور سال‌های قبل و مرور مراحل اصلی و تضمین‌کننده موفقیت شما در آزمون سراسری است.

سوالات متداول

برای مطالعه کنکوری درس فیزیک چکار کنیم؟

ابتدا جزوه درسی و درسنامه را با دقت بخوانید. فرمول‌ها و نکات مهم را یادداشت کرده و در نهایت به حل تست بپردازید.

چه زمانی برای استفاده از سوالات کنکور سال‌های قبل مناسب است؟

زمانی که تمام مباحث کتاب و درسنامه کتاب‌های آموزشی و اطمینان از یادگیری همه آن‌ها به سراغ حل تست‌های کنکور بروید.

در برنامه ریزی مشکل داری؟

برای 1 جلسه رایگان تلفنی برای آشنایی با دوره برنامه ریزی و چیزهایی که مشاورها نمیگن فرم رو پر کن