Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

زیرگروه‌ های کنکور تجربی ۱۴۰۲

زمان حدودی مطالعه : ۲ دقیقه ⏱

تا کنکور تجربی ۱۴۰۱ ، زیرگروه های رشته تجربی به ۵ زیرگروه تقسیم می شد که تفاوت اصلی آن ها به ضرایب درس‌ ها مربوط بوده . هر یک از زیرگروه های تجربی نیز مجموعه‌ ای از چندین رشته مختلف در مقاطع تحصیلی متفاوت را در خود جای می‌ دهد .

زیرگروه‌ های کنکور تجربی ۱۴۰۲

زیرگروه‌ های کنکور تجربی و ضرایب

یکی از اصلی ترین تغییرات کنکور ۱۴۰۲ ، حذف تمامی زیرگروه‌ها می باشد  

زیرگروه‌ ها نقش مهمی در قبولی داوطلبان داشتند . متقاضیان در سال‌های قبل با تمرکز بر دروس اصلی هر زیرگروه و کسب درصد بالا در آن‌ ها می‌توانستند موفقیت خود را تضمین کنند اما در کنکور های آینده ضریب دروس برای تمامی افراد به شیوه یکسانی اعمال خواهد شد .

با توجه به حذف زیرگروه ها و دروس عمومی ، ضرایب دروس کنکور تجربی ۱۴۰۲ به شرح زیر است :

نام درسضریب
زمین شناسی۱
ریاضی۷
زیست شناسی۱۲
فیزیک۷
شیمی۹

با توجه به حذف دروس عمومی ، تاثیر آنها صرفا از طریق سوابق تحصیلی بر نتیجه نهایی داوطلب در کنکور اعمال خواهد شد که مقادیر آن به شرح زیر است :

نوع درسنام درسضریب
عمومی فارسی ۳۲۱/۹۳
عربی، زبان قرآن ۳۹/۰۵
تعلیمات دینی ۳۱۶/۵۲
زبان خارجی ۳۱۱/۸
سلامت و بهداشت ۳/۴۴
علوم اجتماعی ۲/۵۶
تخصصی ریاضی ۳۶/۸۸
زیست شناسی ۳۱۲/۰۲
فیزیک ۳۶/۱۹
شیمی ۳۹/۹۱

شناخت ضرایب زیرگروه‌ها از این جهت مهم است که بتوانید بر اساس آن اولویت‌ بندی درس‌ ها را انجام دهید . برنامه‌ریزی اصولی زمانی به موفقیت منتهی می‌شود که با توجه به اهمیت هر درس و نقاط قوت و ضعف خود ، وقت لازم برای مطالعه هر درس را اختصاص دهید .

ساعت مطالعه رتبه های برتر کنکور
زیرگروه‌ های کنکور تجربی و ضرایب

زیرگروه‌ های کنکور تجربی یعنی چه؟

برای اینکه با مفهوم زیرگروه بیشتر آشنا شوید به این مورد توجه داشته باشید که در گذشته باور به این بود که برای موفقیت در هر رشته دانشگاهی داوطلب به مهارت بالا در برخی دروس نیاز دارد . برای مثال ، دانشجوی رشته پزشکی که در گروه ۱ از زیرگروه‌ های تجربی قرار داشت باید مهارت و تسلط کافی در درس‌های زیست و شیمی می داشت .

زیرگروه‌ های تجربی در کنکور

زیرگروه‌ها در حقیقت ابزاری برای تعیین صلاحیت داوطلبان برای ادامه تحصیل در رشته‌های مختلف بودند و نشان می دادند کنکوری ها برای قبولی در رشته‌های هر زیرگروه باید بر مطالعه چه دروسی متمرکز می‌شدند . اما از سال ۱۴۰۲ برای رقابت عادلانه بین داوطلبان و ارزیابی همه‌جانبه مهارت‌های آن‌ها ، زیرگروه‌ها حذف شده‌اند .

کنکور تجربی هر ساله پر داوطلب ترین کنکور بوده و تعداد بالای داوطلبان این رشته سبب شده که رقابت شدید در این رشته وجود داشته باشد به همین علت وضعیت زیر گروه های تجربی ۱۴۰۲ از پرسش های رایج کنکوری های امسال شده است .

سوالات متداول

تفاوت اصلی زیرگروه‌ها چه بود ؟

زیرگروه‌ها از نظر ضریب دروس تخصصی با یکدیگر متفاوت بودند .

آیا در کنکور ۱۴۰۲ زیرگروه‌ها وجود دارند ؟

خیر ، زیرگروه‌ها یکی از حذفیات مهم در کنکور تجربی ۱۴۰۲ هستند .

در برنامه ریزی مشکل داری؟

برای 1 جلسه رایگان تلفنی برای آشنایی با دوره برنامه ریزی و چیزهایی که مشاورها نمیگن فرم رو پر کن