Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

دوره برنامه ریزی کنکور ( کلیک کنید )

حذف زیر گروه ها در سال ۱۴۰۲

زمان حدودی مطالعه : ۲ دقیقه ⏱

از کنکور ۱۴۰۱ به قبل ، تمامی کنکورها دارای زیر شاخه یا زیرگروه‌هایی بودند که تفاوت‌هایی در بین آن‌ها وجود داشت‌ . اصلی‌ترین تفاوت بین آن‌ها در ضرایب دروس تخصصی در زیرشاخه‌های مختلف بود ؛ به طور مثال در زیر گروهی درسی دارای ضریب ۲ و در زیر گروهی دیگر همان درس دارای ضریب ۸ بود .
این تفاوت‌ها باعث می‌شد که داوطلبان هر زیرگروه ، درس‌هایی که ضرایب بالاتری را دارند ، بیشتر مطالعه کنند ، اما

 سازمان سنجش تصمیم به حذف زیر گروه ها از کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ گرفته است و اکنون تمام کنکوری های یک رشته ، دروسی را با ضرایب ثابت خواهند داشت
حذف زیر گروه ها در سال 1402

دو سوال که بسیاری از کنکوری ها از من می پرسند این است که :
۱- حذف زیر گروه ها در کنکور ۱۴۰۲ یعنی چه ؟
۲- حذف زیر گروه های کنکور چه تاثیری بر قبولی های ما خواهد داشت ؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا مثالی میزنم :

در گذشته اگر داوطلبی در کنکور ریاضی ، قصد قبولی در رشته عمران را داشت ، برخی از دروس کنکور برای وی دارای ضرایب بالاتری بودند و در این حالت آن فرد تلاش بیشتری را برای کسب درصد بالاتر در آن دروس خاص می کرد تا بتواند در زیرگروه مورد نظرش رتبه بهتری کسب کند تا در نهایت احتمال قبولی خود در رشته عمران را بالا ببرد .

اما الان با حذف زیرگروه ها هر فرد صرفا بر اساس رتبه نهایی خود ، اقدام به انتخاب رشته در رشته ی مورد نظرش خواهد کرد و در کنکور نیز همه ی دروس با ضریب ثابتی نسبت به فردی دیگر که تمایل به رشته ی دیگری دارد ، اثر خواهد داشت و در کل شانس کنکوری ها برای قبولی بالاتر رفته 
حذف ضرایب دروس کنکور

با توجه به حذف زیر گروه ها و اعمال کردن ثابت ضرایب دروس برای تمامی افراد یک رشته و همچنین حذف دروس عمومی نیاز به مشاوره گرفتن از یک مشاوره باتجربه و متخصص برای برنامه‌ریزی دقیق و نحوه اختصاص دادن وقت به هر درس به شیوه صحیح و اصولی ، بیشتر از هر زمان دیگری به مسئله ای پر اهمیت تبدیل شده است .

رتبه اصلی در کارنامه کنکور کدام است؟

سوالات متداول

حذف زیرگروه ها در کنکور یعنی چه ؟

در پاسخ به این سوال که حذف زیرگروه ها یعنی چه ، باید گفت حذف زیر گروه در کنکور یعنی از این بعد یک رتبه در سهمیه برای انتخاب رشته فرد اعلام خواهد شد و در ضرایب تمامی دروس در کنکور نیز مقدار ثابتی برای همه کنکوری ها خواهد داشت .

هدف اصلی از حذف زیرگروه‌ها در کنکور امسال چیست ؟

هدف اصلی حذف زیرگروه ها در کنکور ۱۴۰۲ ، برقراری عدالت بیشتر بین داوطلبین و ثابت کردن ضریب دروس برای همه کنکوری ها برای قبولی در رشته مورد نظر هر فرد می باشد .

آیا زیرگروه‌ها از تمام گروه‌های آزمایشی حذف شده‌اند ؟

پرسش بسیاری از کنکوری ها این است که آیا زیر گروه ها حذف شدند یا در نهایت آیا زیر گروه ها حذف میشود یا خیر ، که به طور کامل در متن به این سوالات پاسخ دادیم .
اما به طور مختصر اشاره میکنم که در کنکور ۱۴۰۲ داوطلبان تمام گروه‌های آزمایشی کنکور سراسری ،تفاوت ضرایب در هر زیرگروه در کنکور سراسری شرکت خواهند کرد .

در برنامه ریزی مشکل داری؟

برای 1 جلسه رایگان تلفنی برای آشنایی با دوره برنامه ریزی و چیزهایی که مشاورها نمیگن فرم رو پر کن