Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

دوره برنامه ریزی کنکور ( کلیک کنید )

ترمیم معدل برای کنکور

زمان حدودی مطالعه : 3 دقیقه ⏱

به دلیل افزایش تأثیر نمره امتحانات نهایی در نتیجه کنکور ، ترمیم معدل اهمیت فراوانی پیدا کرده .

کنکوری هایی که معدل پایینی است در مقایسه با سایر داوطلبان شانس کمتری برای قبولی در رشته دلخواه خود دارند 

اما قبل از هر چیز باید بدانید : زمان مناسب برای ترمیم معدل برای کنکور چه موقع است ؟ ، هزینه لازم این آزمون چقدر بوده و چه افرادی موظف به شرکت در آن هستند ؟ در ادامه به تمام سؤالات شما پاسخ داده می‌شود .

ترمیم معدل دیپلم برای کنکور

افرادی که مشمول دریافت کد سوابق تحصیلی هستند می‌توانند برای اصلاح نمره امتحانات نهایی خود در آزمون ترمیم معدل شرکت کنند.
ترمیم معدل برای دو دسته از افراد اهمیت دارد:
در دسته اول داوطلبان آزمون سراسری قرار می‌گیرند، اما دسته دیگر به افراد متقاضی مهاجرت تحصیلی اختصاص می‌یابد.

زیرا اغلب دانشگاه‌های برتر دنیا معدل بالا را شرط اساسی پذیرش دانشجویان غیربومی می‌دانند. اگر شما هم قصد دارید در آزمون ترمیم معدل شرکت کنید، باید در زمان مناسب برای ثبت نام و شرکت در این آزمون اقدام کنید.

تمام داوطلبان دهه هشتادی که متقاضی شرکت در کنکور هستند در دسته داوطلبان نظام جدید یا سیستم ۶-۳-۳ قرار می‌گیرند. امتحانات پایه سوم متوسطه دوم یا همان سال دوازدهم این دانش‌آموزان به صورت نهایی برگزار می‌شود. معدل امتحانات نهایی آن‌ها تأثیر فراوانی برای قبولی در دانشگاه دارد. دلایل مختلفی وجود دارد که داوطلبان نتوانسته‌اند در امتحانات نهایی موفق باشند. همین امر سبب شده که شانس مجددی به این داوطلبان داده شود. اگر از نتایج امتحانات و معدل خود راضی نیستید، شرکت در آزمون ترمیم معدل برای کنکور بهترین راه برای اصلاح نمرات خواهد بود.

زمان ثبت نام و نحوه ترمیم معدل برای کنکور

سازمان سنجش مجری اصلی طرح اصلاح معدل داوطلبان است. با توجه به اینکه امتحانات نهایی داوطلبان در سه نوبت دی، خرداد و تیر برگزار می‌شود زمان مناسب برای شرکت در آزمون ترمیم معدل یک ماه قبل از امتحانات نهایی آموزش و پرورش است. توصیه کلیدی به اغلب داوطلبان این است که با توجه به نوبت کنکور خود بهترین زمان برای ترمیم معدل را انتخاب کنند.

ثبت نام در آزمون ترمیم معدل

ثبت نام ترمیم معدل برای کنکور، برگزاری آزمون و سایر مراحل مرتبط با آن بر عهده آموزش و پرورش است. بنابراین داوطلبان باید برای کسب اطلاعات دقیق‌تر و ثبت نام در آزمون ترمیم معدل از طریق سایت آموزش پرورش یا ادارات محل سکونت خود اقدام کنند.

زمان ثبت نام و نحوه ترمیم معدل برای کنکور ۱۴۰۲

شرایط ترمیم معدل برای کنکور

بر اساس اطلاعیه‌های منتشر شده از سوی سازمان سنجش تمام داوطلبانی که فاقد سابقه تحصیلی بوده یا سابقه تحصیلی ناقص دارند، باید در این آزمون شرکت کنند. در غیر این صورت نمره دروس عمومی آن‌ها در کنکور صفر خواهد بود. شرایط تعیین شده از سوی سازمان سنجش برای شرکت در ترمیم معدل برای کنکور عبارت است از:

  • دیپلم نظری نظام جدید ۶-۳-۳
  • دیپلمه‌های فنی و حرفه‌ای یا کاردانش
  • فارغ‌التحصیلان دوره متوسطه سالی واحدی یا ترمی واحدی دارای مدرک پیش دانشگاهی بعد از سال ۱۳۸۴
  • فارغ‌التحصیلانی که قبلا سابقه تحصیلی داشته‌اند
  • داوطلبانی که قصد تحصیل در رشته‌ای مغایر با دیپلم تحصیلی خود دارند
  • فارغ‌التحصیلان دیپلم نظام قدیم که مدرک پیش دانشگاهی خود را قبل از سال دریافت کرده‌اند
  • هر داوطلب مجاز است که تنها یکبار در آزمون ترمیم معدل شرکت کند

مدارک لازم برای شرکت در آزمون ترمیم معدل کنکور

  • کپی صفحه اول شناسنامه
  • کپی گواهی موقت تحصیل
  • یک عکس پرسنلی
  • پوشه
  • کپی کارنامه فارغ‌التحصیلی
  • تأییدیه تحصیلی
  • تکمیل فرم انتخاب درس
  • واریز هزینه به شماره حساب دولتی مجاز

هزینه ترمیم معدل برای کنکور

هزینه ترمیم معدل برای داوطلبان با یکدیگر متفاوت است. زیرا تعداد دروسی که باید نمره آن‌ها اصلاح شود در داوطلبان متفاوت است. باید به این نکته اشاره کنم که داوطلبان باید به ازای هر درسی که در فرم انتخاب کرده‌اند مبلغ ۴۰ هزار تومان به حساب دولتی واریز کنند. پس با یک حساب ساده بر اساس تعداد دروس می‌توانید هزینه نهایی را محاسبه کنید. البته بهتر است برای تعیین مقدار دقیقه هزینه شرکت در این آزمون، از طریق آموزش و پرورش محل سکونت خود اقدام کنید.

ثبت نام ترمیم معدل دیپلم و پیش دانشگاهی

اهمیت ثبت نام در آزمون ترمیم معدل به این دلیل است که در کنکور تأثیر سوابق تحصیلی به ۴۰ درصد افزایش یافته است. افراد مشمول کد سوابق تحصیلی که معدل ضعیف دارند در صورت عدم شرکت در آزمون ترمیم معدل با مشکل جدی مواجه می‌شوند. زیرا تأثیر دروس عمومی آن‌ها صفر می‌شود و شانس قبولی آن‌ها در دانشگاه و رشته مورد علاقه‌شان کاهش می‌یابد. بهتر است در زمان معین، مرحله ثبت نام و شرکت در این آزمون را انجام دهید.

ثبت نام ترمیم معدل دیپلم و پیش دانشگاهی

ترمیم معدل برای کنکور سراسری یکی از چالش‌های جدی برای داوطلبان آزمون امسال است. باید بدانید افرادی که مشمول کد سوابق تحصیلی بوده و معدل پایین دارند، اجازه شرکت در این آزمون را خواهند داشت. این آزمون در سه نوبت دی، خرداد و شهریور برگزار می‌شود که انتخاب زمان مناسب باید بر اساس نوبت کنکور داوطلب باشد. فراموش نکنید که سازمان سنجش به داوطلبان تنها یک بار اجازه شرکت در این آزمون را می‌دهد. پس، تمام تلاش خود را برای موفقیت به‌کار بگیرید.

سوالات متداول

در آزمون ترمیم معدل شرکت کنیم یا نه؟

اگر دیپلم خود را از سال ۱۳۸۴ به بعد دریافت کرده‌اید و در دروس عمومی نهایی نمره پایینی دارید، بهتر است شرکت در این آزمون را در اولویت قرار دهید.

زمان و هزینه ثبت نام در آزمون ترمیم معدل چقدر است؟

این آزمون در سه نوبت دی، خرداد و تیر برگزار شده و هزینه آن به ازای هر درس به صورت جداگانه محاسبه می‌شود که در مقاله به آن اشاره شد.

در برنامه ریزی مشکل داری؟

برای 1 جلسه رایگان تلفنی برای آشنایی با دوره برنامه ریزی و چیزهایی که مشاورها نمیگن فرم رو پر کن