Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

تعداد دفعات مجاز شرکت در کنکور سراسری

زمان حدودی مطالعه : ۴ دقیقه ⏱

افرادی که دانشجو هستند و می‌خواهند با شرکت مجدد در کنکور تغییر رشته دهند ، افرادی که پشت کنکور مانده‌اند ، افرادی که از دانشگاه انصراف داده‌اند و تمام کسانی که می‌خواهند مسیر تحصیلی‌اشان را تغییر دهند می‌توانند پاسخ سوال خود برای شرکت مجدد در کنکور را در این مطلب پیدا کنند .
در این مطلب به این موضوع و پرسش‌ های دیگری که ممکن است ذهن شما را در حواشی آن درگیر کند پاسخ می دهم .

تعداد دفعات مجاز شرکت در کنکور سراسری برای پسران

تعداد دفعات مجاز شرکت در کنکور سراسری

بسیاری از افرادی که علاقه دارند مسیری تحصیلی خود را به شکل دیگری رقم بزنند ، همواره این سوال را می‌پرسند که چند بار میتوان کنکور داد ؟
در ابتدا پاسخ کلی این سوال را می دهم که :

 شما می‌توانید هر سال و بدون هیچ محدودیتی در کنکور سراسری شرکت کنید . 

در ادامه به صورت دقیق‌ تر به این سوال پاسخ می‌ دهم .

هر فرد چند بار می‌تواند کنکور دهد ؟

تعداد دفعات مجاز شرکت در کنکور نامحدود است و با خیالی راحت می‌توانید هر تعداد که بخواهید کنکور دهید تا به نتیجۀ دلخواهتان برسید .

داوطلبان آقایی که مشکل نظام وظیفه نداشته باشند و خانم ها می توانند هر چند بار که می خواهند ، در کنکورشرکت کنند

استثنایی که در این مورد وجود دارد برای آقایانی لحاظ می‌شود که وضعیت نظام وظیفه‌شان مشخص نیست و یا معافیت تحصیلی‌شان تمام شده است .
این افراد باید ابتدا وضعیت نظام وظیفه‌اشان را مشخص کنند و بعد از گذراندن دورۀ سربازی تعداد دفعات مجاز شرکت در کنکور سراسری برای این افراد نیز نامحدود خواهد بود .

تحلیل کنکور زبان 1401

به این نکته توجه کنید که رشته‌های تحصیلی در دبیرستان به دو دسته تقسیم می شوند :
۱- دسته اصلی شامل : علوم تجربی ، علوم انسانی و ریاضی
۲-دسته شناور شامل : زبان‌های خارجه و هنر تقسیم می‌شود

داوطلبان نمی‌توانند همزمان در دو رشته اصلی شرکت کنند امّا مجازند در یک رشتۀ اصلی و یک یا هر دو رشته‌ی شناور به‌طور همزمان شرکت کنند .

 بنابراین داوطلبان در هربار شرکت در کنکور مجازند حداکثر در سه رشته شرکت کنند : یک رشتۀ اصلی و دو فرعی.
تعداد دفعات مجاز شرکت در کنکور سراسری 2

شرایط انصراف و کنکور مجدد برای ۱۴۰۲

در پاسخ به سوال آیا دانشجو میتواند کنکور بدهد ؟ ، ابتدا باید اشاره کنم که :

امکان نام نویسی کنکور سراسری ۱۴۰۲ برای کلیه پذیرفته شدگان دوره روزانه آزمون سراسری سال های قبل بلامانع است !

دانشجویان در حال تحصیل در دوره های روزانه و غیر روزانه کلیه مقاطع تحصیلی می توانند برای شرکت در کنکور ۱۴۰۲ مانند سایر افراد ، فرآیند ثبت نام کنکور خود را به انجام دهند .

این افراد باید پس از تکمیل فرم شماره ۲ ، باید بند ۳۲ فرم تقاضانامه ثبت نام را نیز در زمان ثبت نام کنکور سراسری 1402 علامت بزنند .

این این معنی می باشد که محرومیت های سابق برای ثبت نام دانشجو های روزانه برداشته شده و افراد تنها در صورت قبولی در کنکور جدید می توانند اعلام به انصراف از رشته ی قبلی خود کنند

شرایط انصراف از دانشگاه برای شرکت مجدد در کنکور سراسری
 تعداد دفعات مجاز انصراف از دانشگاه : مشمولان دوره ضرورت خدمت ، فقط یک بار در طول تحصیل خود می توانند از تحصیل انصراف دهند و دوباره در کنکور سراسری شرکت کنند
پذیرفته شدگان دوره های روزانه که قصد ترک تحصیل و شرکت مجدد در کنکور سراسری را دارند، نباید از سوی سازمان نظام وظیفه هیچ گونه منع قانونی داشته یا مشمول غیبت سربازی باشند
متقاضی می بایست پس از ورودشدن به دانشگاه ، ۱ سال کامل را بگذارند و نمرات ترم ۲ فرد نیز ثبت گردد و سپس با شروع ترم ۳ می تواند هماهنگی های لازم با دانشگاه محل تحصیل خود را انجام داده و مراحل انصراف را طی کند
داوطلبان مرد انصرافی دوره های روزانه و غیر روزانه دانشگاه ه ا، از لحاظ نظام وظیفه دارای یک فرجه یک ساله می باشند و باید طی این یک سال ، یا اقدامات لازم جهت اعزام به دوره خدمت سربازی را انجام دهند یا در دانشگاه پذیرفته شوند و در صورت عدم انجام اقدام و پایان یافتن این فرجه ی زمانی ، مشمول غیبت شده و امکان ادامه تحصیل برای این فرد وجود نخواهد داشت
آن دسته از افراد که مشمول استفاده از سهمیه بوده اند ، در صورت انصراف از تحصیل (دوره روزانه) قادر به استفاده مجدد از سهمیه نخواهند بود
دانشجویان انصرافی دانشگاه ها ، حق بازگشت به تحصیل و ادامه تحصیل در رشته قبلی خود را نخواهند داشت

چند سال می‌توان پشت کنکور ماند ؟

پاسخ این سؤال که داوطلبین پسر را مخاطب قرار می‌دهد .
داوطلبان پسر بنا بر قوانین نظام وظیفه تا یکسال پس از اتمام تحصیلی خود از معافیت تحصیلی برخوردار هستند و اگر به‌‌طور پیوسته تحصیلشان را ادامه داده‌اند می‌توانند تا ۲ کنکور را بدون مشکل نظام وظیفه شرکت کنند .

به عبارت دیگر تعداد دفعات مجاز شرکت در کنکور برای افرادی که خدمت سربازی‌ اشان را نگذرانده‌اند و معافیت دائم ندارند ، ۲ بار است

این افراد اگر بعد از ۲ بار شرکت در کنکور موفق به پذیرش در دانشگاه نشدند ، باید ابتدا خدمت سربازی‌شان را بگذرانند و بعد از آن به‌طور نامحدود می‌توانند در کنکور شرکت کنند .

تعداد سوالات کنکور ۱۴۰۲

آیا دانشجوی دانشگاه آزاد می‌تواند در کنکور شرکت کند ؟

بر اساس قانون جدید ، دانشجویانی که در دورۀ کاردانی ، کارشناسی ، کارشناسی ارشد چه پیوسته و چه ناپیوسته و همچنین دوره‌های دکتری عمومی یا تخصصی مشغول به تحصیل هستند ، می‌توانند در حین تحصیل برای شرکت در کنکور اقدام کنند . به استثنای آقایانی که وضعیت سربازی‌اشان مشخص نشده است .

به این نکته توجه کنید که بعد از کسب رتبه مطلوب در کنکور و پذیرش در دانشگاه مدنظر ، برای ثبت نام در دانشگاه جدید باید از دانشگاه سابق انصراف دهید و در دانشگاه مورد نظرتان ثبت نام کنید . 

با وضع این قوانین تمامی افرادی که مایل به تحصیل هستند در هر دوره و شرایطی می‌توانند در کنکور شرکت کنند و تعداد دفعات شرکت در کنکور برایشان نامحدود خواهد بود.

پشت کنکور ماندن داوطلبان کنکور

داوطلبانی که مایلند در کنکور سراسری شرکت کنند ( به شرطی که وضعیت نظام وظیفه‌شان مشخص باشد ) چه دانشجوی در حال تحصیل باشند ، چه دانشجوی انصرافی ، چه در دوره‌های روازنه مشغول به تحصیل باشند ، چه در آموزشگاه‌های غیرانتفاعی و آزاد ، هر چند بار که بخواهند مجاز هستند در کنکور شرکت کنند .

سوالات متداول

داوطلبان پسر چند سال مجاز به پشت کنکور ماندن هستند ؟

با فرض اینکه کنکوری آقایی در سن ۱۸ سالگی دیپلم خود را بگیرد ، فقط مجاز است همان سال و سال بعد از آن در کنکور شرکت کند ؛ یعنی نهایتاً این فرد تا یک سال و سه ماه بعد از دریافت مدرک دیپلم اجازه شرکت در کنکور را دارد .

محدودیتی برای شرکت در کنکور سراسری برای دختران وجود دارد ؟

دانلود دفترچه ثبت‌ نام کنکور 1403

خیر ، بسیاری از کنکوری ها از من این سوالات را می پرسند : چند بار می توان کنکور داد ؟ چند بار میشه کنکور داد ؟ هر فرد چند بار میتواند کنکور بدهد ؟
اما پاسخ این است که :

هیچ محدودتی برای داوطلبان دختر به منظور شرکت در کنکور سراسری وجود ندارد .

آیا دانشجو میتواند کنکور دهد ؟

پاسخ به این سوال و این سوال که ایا در حین تحصیل در دانشگاه میتوان کنکور داد به طور کامل در داخل مطلب داده شده .

ایا دانشجو روزانه میتواند کنکور بدهد ؟

بله ، پاسخ کامل به این سوال در انتهای مطلب به همراه توضیحات آورده شده است .

پسران چند بار می توانند کنکور بدهند ؟

بسیاری از افرادی که علاقه دارند کنکور مجدد بدهند می پرسند ، از من می پرسند : پسرا چند بار میتونن کنکور بدن ؟ جواب این است که :
پسران در صورتی که معافیت دائم نداشته باشند صرفاً می توانند دو بار کنکور دهند .

در برنامه ریزی مشکل داری؟

برای 1 جلسه رایگان تلفنی برای آشنایی با دوره برنامه ریزی و چیزهایی که مشاورها نمیگن فرم رو پر کن