Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

راهنمای انتخاب رشته انسانی

زمان حدودی مطالعه : ۴ دقیقه ⏱

پس از اعلام رتبه های کنکور و کارنامه اولیه ، داوطلبان با مشاهده رتبه و کارنامه‌شان با این سؤال مواجه می‌شوند که چگونه می توانند بهترین انتخاب رشته ممکن را انجام دهند تا ثمره ی تلاش خود را به خوبی دریافت کنند؟

و لازم است به این نکته اشاره کنم که :

اهمیت مرحله انتخاب رشته اگر با خود مرحله آزمون کنکور برابر نباشد ، کمتر از آن نیست !
راهنما و مشاوره انتخاب رشته انسانی

امیدوارم با راهنمایی انتخاب رشتۀ انسانی که در این مطلب فراهم کردم ، به داوطلبان رشتۀ انسانی کمک کنم به پاسخ پرسش‌های اساسی خود در این زمینه برسند تا مسیری راحت تر و با استرس کمتری را طی کنند .

راهنمای انتخاب رشته انسانی ۱۴۰۲

پرسش‌هایی که همواره ذهن داوطلبان را به خود مشغول می‌کنند عمدتاً در مورد نحوه انتخاب رشته هستند که در ادامه در این باره به صورت پله پله صحبت خواهیم کرد تا نگرانی شما حل شود .

آموزش انتخاب رشته انسانی

به جهت راهنمایی انتخاب رشته کنکور انسانی ، توصیه من به شما این است گام های زیر را به ترتیب طی کنید :

۱- دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور

دفترچه انتخاب رشته ، پس از انتشار کارنامه اولیه کنکور ، منتشر می شود که از طریق سایت سازمان سنجش می توانید اقدام به دانلود آن کنید
برای این کار کافیست پس از ورود به سایت sanjesh.org ، به بخش کنکور سراسری بروید ، و بعد به بخش دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری بروید و بر اساس رشته ی تحصیلی خود ، اقدام به دانلود دفترچه کنید .

تعداد سوالات کنکور ۱۴۰۲

۲- مطالعه کامل دفترچه

هر سال تغییراتی در دفترچه صورت میگیرد که مهم ترین آنها شامل تغییرات ظرفیت ها ، اضافه شدن رشته های جدید ، می باشد بنابراین مطالعه دقیق و کامل این دفترچه از ضروریات است .

۳- پیدا کردن کد رشته های مد نظر و یادداشت آن

اول باید براساس علایق و ترجیحات شخصی خود ، رشته و شهر و دانشگاه های مد نظرتان را انتخاب کنید ( توضیحات کامل آن در مطلب ترفند های انتخاب آورده شده )
بعد باید کد محل رشته ها را از داخل دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری پیدا کنید و داخل یک برگه یا فرم خام انتخاب رشته که در انتهای دفترچه انتخاب رشته قرار دارد ، وارد کنید .

داوطلبان می‌توانند نهایتاً تا ۱۵۰ کد رشته را انتخاب کنند

دانلود فرم خام انتخاب رشته کنکور

۴- وارد کردن کد رشته ها در سایت سازمان سنجش

بعد از انجام مرحله قبل باید منتظر باز شدن بخش ثبت انتخاب رشته در سایت توسط سازمان سنجش بمانید .
بعد از اینکه این بخش باز شد شما می توانید کد محل های انتخاب رشته خود را وارد سایت کنید
بعد از تایید لیست انتخاب رشته ، لیست نهایی به شما نمایش داده می شود و میتوانید آن را دانلود کنید

توصیه میکنم فرم نهایی را چندین بار چک کنید و از منطبق بودن آن با لیست پیش نویس خود مطمئن شوید 

۵- دریافت فرم نهایی و کد رهگیری

بعد از تایید لیست انتخاب رشته ، فرم نهایی لیست انتخاب رشته به همراه کد رهگیری به شما نمایش داده خواهد شد .

کد رهگیری برای مشاهده نتیجه نهایی انتخاب رشته و قبولی شما ضروری است 

پس حتما کد رهگیری را در جایی مطمئن یادداشت و ذخیره کنید .

لیست رشته‌های انسانی و رتبه مورد نیاز

آخرین رتبه مجاز به انتخاب رشته انسانی

سالانه هزاران نفر مجاز به انتخاب رشته در رشته علوم انسانی می شوند و آخرین رتبۀ مجاز در این رشته به ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در آن سال بستگی دارد . متقاضیانی که از سهمیه‌های دیگر مانند ایثارگری برخودار نیستند ، بر اساس سهمیه مناطق به سه منطقۀ یک ، دو و سه تقسیم می‌شوند . دانستن این موضوع شما را در امر انتخاب رشته راهنمایی می‌کند .

ضرایب دروس کنکور تجربی

در این جدول لیست آخرین قبولی ها را به تفکیک سهمیه برای شما آورده ام :

آخرین رتبه  مجاز در سهمیه کنکور انسانی
نام سهمیه آخرین رتبه مجاز
منطقه ۱ ۱۷۷۷۰
منطقه ۲ ۳۹۵۵۷
منطقه ۳ ۷۲۷۱۶
ایثارگران ۵ درصد ۱۸۱۴۳

لیست رشته‌های انسانی و رتبه مورد نیاز

من در راهنمای انتخاب رشته انسانی لیستی از محبوب‌ترین رشته‌های علوم انسانی برای شما تهیه کرده‌ام و رتبۀ مورد نیاز برای ورود به این رشته‌ها نیز براساس سهمیه در منطقه، جلوی آن درج شده است. توجه داشته باشید که این رتبه‌ها حدودی هستند .

روانشناسی

منطقۀ ۱: ۵۰۰-۸۰۰

منطقۀ ۲: ۱۰۰۰-۱۵۰۰

منطقۀ ۳: ۲۰۰۰-۲۵۰۰

حقوق

منطقۀ ۱: ۸۰۰-۱۰۰۰

منطقۀ ۲: ۱۵۰۰-۲۰۰۰

منطقۀ ۳: ۲۵۰۰-۳۵۰۰

حسابداری

منطقۀ ۱: ۷۰۰-۸۰۰

منطقۀ ۲: ۱۵۰۰-۲۰۰۰

منطقۀ ۳: ۲۰۰۰-۲۵۰۰

لیست کامل رشته‌های علوم انسانی

در این بخش لیست تمامی رشته های انسانی در همه ی مقاطع را برای شما به شکل pdf قرار دادم که می توانید آن را دانلود کنید و به طور کامل از رشته های دانشگاهی انسانی مطلع شوید .

لیست رشته های علوم انسانی pdf

دفترچه انتخاب رشته انسانی

دفترچه انتخاب رشته هر ساله توسط سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود و شامل رشته‌ها ، کد دانشگاه‌ها و موارد استثنا ، راهنمای انتخاب رشته ، ظرفیت هر رشته و موارد دیگر است که شرح کامل آن را در مطلب دانلود دفترچه ثبت نام کنکور داده ام .

اما در اینجا لازم است یک نکته کلی را مطرح کنم :

قبل از هر اقدامی لازم است ابتدا دفترچه را با دقت مطالعه کنید ؛ تا از موارد و نکاتی که ممکن است در تصمیم شما تأثیر بگذارد مطلع شوید .

برای مثال ممکن است رشتۀ موردنظر شما از امکانات خاصی مانند خوابگاه بهره‌مند نباشد یا محدودیت سنی و جنسیتی داشته باشد . بعد از بررسی دقیق، کد رشته در دانشگاه موردنظر را یادداشت کنید تا برای ثبت انتخاب رشته خود در سایت سنجش به آن مراجعه کنید .

راهنما و مشاوره انتخاب رشته انسانی

اگر با وجود توضیحات داده شده ، هنوز انتخاب رشته برای شما بخش مبهمی دارد ، بهترین کار این است از یک مشاوره انتخاب رشته انسانی آگاه کمک بگیرید .
چرا که همین ابهام کوچک شما در بحث انتخاب رشته می تواند باعث یک چینش اشتباه در لیست انتخاب رشته ، و شاید هدر دادن بسیاری از تلاش شما در مسیر کنکور شود .

راهنمای انتخاب رشته انسانی می تواند در زمینه رفع ابهامات شما را در خصوص چگونگی انتخاب رشته ، شرایط تحصیلی ، بازار کار رشته ها رشته‌ها ، وضعیت هر کدام از دانشگاه‌ها و رتبه مورد نیاز برای پذیرش در این دانشگاه‌ها برطرف کند .

با کمک گرقتن از یک مشاور انتخاب رشته آگاه می‌توانید به طور دقیق به جواب تمامی سؤال‌هایتان برسید

لیست رشته‌های انسانی و رتبه مورد نیاز

همان‌طور که گفته شد انتخاب رشته مقوله‌ای بسیار حساس و سرنوشت‌سازی است ؛ پس این موضوع را جدی بگیرید چرا که تصمیم شما ، چهار سال آیندۀ شما و حتی شاید مسیر زندگی شما را رقم برند .

سوالات متداول

پرطرفدارترین رشته‌ های انسانی کدامند ؟

رتبه بندی رشته های انسانی از نظر پرطرفدارترین بودن میان کنکوری ها به ترتیب رشته حقوق ، روانشناسی ، مدیریت و حسابداری می باشند .

برای انتخاب رشته انسانی چگونه اقدام کنیم ؟

قدم اول برای انتخاب رشته گروه انسانی، دانلود دفترچه راهنمای انتخاب رشته از سایت سازمان سنجش است . در قدم بعدی باید لیست رشته‌های مورد علاقه خود را به همراه کد هر رشته یادداشت و در زمان مقرر داخل سایت سازمان سنجش نسبت به ثبت کد رشته ها اقدام کنید .
برای توضیحات تکمیلی به داخل مطلب مراجعه کنید .

در برنامه ریزی مشکل داری؟

برای 1 جلسه رایگان تلفنی برای آشنایی با دوره برنامه ریزی و چیزهایی که مشاورها نمیگن فرم رو پر کن