Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

دوره برنامه ریزی کنکور ( کلیک کنید )

تعداد شرکت‌ کنندگان کنکور ۱۴۰۲

تعداد شرکت‌ کنندگان کنکور
زمان حدودی مطالعه : ۳ دقیقه ⏱

کنکور سراسری نیز مانند سال‌های گذشته در پنج گروه آزمایشی تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان برگزار می‌شود. البته تغییرات مشخصی در آزمون امسال ایجاد شده که از جمله آنها می‌توان به حذف دروس عمومی و دو نوبتی شدن کنکور اشاره کرد. سؤالی که ممکن است به ذهن برسد این است که آیا این تغییرات در تعداد داوطلبان شرکت‌کننده در کنکور تأثیر داشته یا خیر؟ برای اینکه بتوانم پاسخ قطعی به این سوال بدهم در ادامه به بررسی داوطلبان شرکت‌کننده در گروه‌های آزمایشی مختلف می‌پردازم.

تعداد شرکت‌کنندگان کنکور

تعداد شرکت‌ کنندگان کنکور ۱۴۰۲ به تفکیک جنسیت

برای بررسی تعداد داوطلبان بر اساس جنسیت باید تا اتمام کنکور منتظر بمانیم. زیرا آمار دقیق زمانی منتشر می‌شود که تعداد حاضران و غایبان جلسه کنکور مشخص شود. بررسی‌های انجام شده درباره تعداد دانشجویان دانشگاه‌ها و داوطلبان کنکور در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که بانوان شرکت‌کننده در کنکور تعداد بالاتری دارند. اما برای اطلاع‌رسانی دقیق در این مورد حداقل باید تا اتمام نوبت اول آزمون سراسری منتظر بمانیم. آمار منتشر شده از داوطلبان آزمون دی‌ماه نشان می‌دهد که:

گروه آزمایشی ریاضی

داوطلبان زن ۴۱۷۳۷ نفر (۳۵ درصد داوطلبان) و داوطلبان مرد ۷۸۳۵۸ نفر (۶۵ درصد داوطلبان گروه ریاضی)

گروه آزمایشی علوم تجربی

داوطلبان زن ۲۹۱۷۲۰ نفر (۶۵ درصد کنکور) و داوطلبان مرد ۱۵۸۸۵۷ نفر (۳۵ درصد داوطلبان)

بهترین منابع کنکور ریاضی 1402

گروه آزمایشی علوم انسانی

داوطلبان زن ۱۸۸۱۶۴ نفر (۶۱ درصد داوطلبان) و داوطلبان مرد ۱۲۱۰۵۵ نفر (۳۹ درصد داوطلبان)

گروه آزمایشی هنر

داوطلبان زن ۲۹۰۸۲ نفر (۷۴ درصد داوطلبان) و داوطلبان مرد ۹۹۷۳ نفر (۲۶ درصد داوطلبان)

گروه آزمایشی زبان‌ های خارجی

داوطلبان زن ۳۷۷۹۹ نفر (۶۵ درصد داوطلبان) و داوطلبان مرد ۲۰۷۱۵ نفر (۳۵ درصد داوطلبان)

با محاسبه تمام درصد‌های فوق به این نتیجه دست پیدا خواهید کرد که تعداد داوطلبان زن شرکت‌کننده در آزمون دی ماه ۱۴۰۲ بیشتر از مردان است. بانوان حدود ۶۰ درصد از داوطلبان را به خود اختصاص داده‌اند.

تعداد شرکت‌ کنندگان کنکور ۱۴۰۲ به تفکیک رشته

همانطور که گفتم گروه‌های آزمایشی مختلفی در آزمون سراسری وجود دارد که داوطلبان بر اساس رشته تحصیلی یا علاقه شخصی در آن‌ها شرکت می‌کنند. البته در سال‌های اخیر بازار کاری بهتر رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی سبب افزایش تعداد داوطلبان گروه تجربی شده است. تقریباً در سال‌های گذشته تعداد افراد شرکت‌کننده در گروه تجربی با افراد شرکت‌کننده در دو گروه ریاضی و انسانی برابر بوده است.

تعداد شرکت‌ کنندگان کنکور ۱۴۰۲ به تفکیک رشته

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تفاوت چندانی بین تعداد داوطلبان امسال با سال قبل وجود ندارد. آمار‌های منتشر شده از سوی سازمان سنجش تعداد داوطلبان سال قبل را ۱۴۸۹۲۲۰ نفر اعلام کرده بود. امسال نیز مثل سال‌های قبل داوطلبان گروه تجربی با اختلاف نسبتا زیاد در جایگاه اول قرار می‌گیرند. باید به این مورد اشاره کنم که در کنکور ۱۴۰۲ داوطلبان تعداد داوطلبان کنکور انسانی ۱۴۰۲ نیز قابل توجه بوده است.

اما یک تقسیم‌بندی دیگری نیز در آزمون سراسری وجود دارد. آن هم تقسیم‌بندی بر اساس مناطق است. با مطالعه دفترچه راهنمای آزمون سراسری با کلمه سهمیه روبرو می‌شوید. سهمیه در کنکور به سه نوع مناطق، ایثارگری و شهدا تقسیم می‌شود. سهمیه مناطق شامل سه زیرمجموعه منطقه یک، منطقه دو و منطقه سه است. اگر بخواهیم داوطلبان کنکور را بر اساس سهمیه تقسیم کنیم، بیشترین داوطلبان از منطقه سه و کمترین آن‌ها دارای سهمیه ایثارگری هستند.

تغییرات کنکور 1402

تعداد شرکت‌ کنندگان کنکور ۱۴۰۲ (تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان)

حالا باید به سراغ تقسیم‌بندی جدیدی بروم. به منظور اینکه بدانید برای موفقیت در آزمون سراسری با چند نفر باید رقابت کنید، اطلاع از تعداد داوطلبان گروه آزمایشی خودتان اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. البته با توجه به دو نوبتی برگزار شدن آزمون امسال ممکن است در مجموعه دی و تیرماه تغییر جدی در تعداد داوطلبان ایجاد شود. با این حال، اطلاعات منتشر شده درباره داوطلبان آزمون نوبت اول یعنی پایان دی ماه نشان می‌دهد که:

  • داوطلبان گروه ریاضی ۱۲۰۰۹۵ نفر
  • داوطلبان گروه تجربی ۴۵۰۵۷۷ نفر
  • داوطلبان گروه انسانی ۳۰۹۲۱۹ نفر
  • داوطلبان گروه هنر ۳۹۰۵۵ نفر
  • داوطلبان گروه زبان‌های خارجی ۵۸۵۱۴ نفر
  • مجموع داوطلبان ۹۷۷۴۶۰ نفر

با این آمار‌ها متوجه خواهید شد که گروه هنر کمترین داوطلبان و کنکور رشته تجربی بیشترین داوطلبان کنکور در آزمون دی ماه را به خود اختصاص داده‌اند.

تعداد شرکت‌ کنندگان کنکور دی ماه

سازمان سنجش پس از اتمام مهلت نام‌نویسی در آزمون سراسری تعداد داوطلبان شرکت‌کننده در این آزمون را اعلام کرده است. با توجه به آمار و ارقام، تعداد کل داوطلبان شرکت‌کننده در آزمون دی ماه ۹۷۷۴۶۰ نفر هستند. این داوطلبان باید در روز‌های ۲۹ و ۳۰ دی ماه در دو نوبت صبح و بعد از ظهر با یکدیگر به رقابت بپردازند.

تعداد شرکت‌ کنندگان کنکور تیرماه

داوطلبانی که علاقه‌مند هستند در آزمون نوبت دوم سال ۱۴۰۲ شرکت کنند، باید از ۱۵ تا ۲۱ فروردین ماه از طریق سایت سازمان سنجش مرحله ثبت‌نام را انجام دهند. نمی‌توان اطلاعات دقیقی درباره تعداد داوطلبان ارائه کرد. باید همگی منتظر بمانید و ببینید بعد از اتمام مرحله ثبت‌نام، تعداد داوطلبان شرکت‌کننده در هر گروه آزمایشی چقدر است.

تعداد شرکت‌ کنندگان کنکور تیرماه

در سال جاری کنکور طی دو مرحله انجام می‌شود. از آنجا که رتبه کسب شده در هر آزمون تا دو سال اعتبار دارد افرادی که موفق به کسب رتبه دلخواه در کنکور دی ماه شوند نیاز به شرکت در آزمون تیرماه ندارند. اما افرادی که دوست دارند دوباره خود را به چالش بکشند و رتبه بهتری کسب کنند، می‌توانند در نوبت دوم آزمون نیز شرکت کنند. همین امر سبب شده که آمار و ارقام منتشر شده درباره تعداد داوطلبان مربوط به آزمون دی ماه باشد.

در برنامه ریزی مشکل داری؟

برای 1 جلسه رایگان تلفنی برای آشنایی با دوره برنامه ریزی و چیزهایی که مشاورها نمیگن فرم رو پر کن