Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

دوره برنامه ریزی کنکور ( کلیک کنید )

ترفندهای انتخاب رشته کنکور

زمان حدودی مطالعه : ۴ دقیقه ⏱

بعد از پایان کنکور و مشاهده نتایج اولیه ، نوبت به مرحله ی بسیار مهم و تاثیرگذار انتخاب رشته می رسد که :

اهمیت این مرحله اگر با خود کنکور برابر نباشد ، کمتر از آن نیست !

چرا که هر اشتباه در انتخاب رشته کنکور می‌تواند بهای سنگینی داشته باشد و تلاش چندساله فرد را هدر دهد .

رازهای انتخاب رشته موفق کنکور سراسری

رازهای انتخاب رشته موفق کنکور سراسری

در ابتدا لازم است نظرم را به طور صریح درباره این مطلب به شما بگویم که :

هیچ راز مخفی و میانبری برای انتخاب رشته کنکور وجود ندارد

اما خبر خوب اینجاست که . . .

یکسری اصول درست و منطقی برای انتخاب رشته وجود دارد که با استفاده آن می توانید با توجه به رتبه و شرایط خودتان ، بهترین نتیجه ی ممکن را بگیرید .

شاید عناوینی مثل شیوه قبولی تضمینی در کنکور ، قبولی صد در صد در کنکور در نگاه اول عناوین جذابی به نظر برسند تا ما را خیلی سریع به رویای قبولی در رشته مد نظرمان برسانند اما باید گفت متاسفانه کسانی که قول های این چنینی به کنکوری ها می دهند در بسیاری موارد باعث می شوند شما حتی نتوانید در جاهایی قبول شوید که به طور عادی می توانستید با توجه به رتبه خود قبول شوید !

خب حالا که درباره راز های محرمانه ی قبولی در کنکور صحبت کردیم ! در ادامه نوبت به اصول حرفه ای انتخاب رشته کنکور می رسد .

تکنیک‌ های انتخاب رشته کنکور

شیوه های مختلفی وجود دارد که با مبنا قرار دادن هر کدام از آن ها کل انتخاب به شیوه متفاوتی انجام می شود پس مشخص کردن شیوه ی انتخاب رشته خیلی مهم است .

اصل بسیار مهم ، مشخص کردن ترجیحات فردی شماست

که برای این اصل در نظر گرفتن عواملی مثل شهر ، رشته ، دانشگاه مطرح است

اولویت قرار دادن هر کدام از این سه عامل هم براساس شرایط زندگی فرد و محدودیت های زندگی و علایق شخصی است .

 غیبت در جلسه کنکور

برای مثال فردی ممکن است صرفا بخواهد به دلیل مسائل شخصی در شهر خودش که شیراز است ، قبول شود و برای این فرد مهم نیست که چه رشته ای قبول شود یا دانشگاه آزاد قبول شود یا سراسری .

به نظر شما انتخاب رشته این فرد باید به چه روشی در سایت سازمان سنجش چیده شود ؟
جواب این است که باید تمامی کد رشته هایی که در شهر شیراز است از طریق دفترچه انتخاب رشته کنکور پیدا شوند و در جایی یادداشت شوند ، بعد بین این رشته ها ، فرد بر اساس علاقه خود به این رشته ها ، آن ها را در صفحه ای اولویت بندی می کند .

مثال دیگر اینکه فردی ممکن است اولویتش صرفا رشته پزشکی باشد و مهم نباشد کدام شهر برود .
در این حالت ابتدا تمامی کد رشته های پزشکی را از دفترچه انتحاب پیدا می کنیم و یادداشت می کنیم ، بعد بر اساس اینکه فرد کدام شهر زندگی میکند ، ابتدا دانشگاهی که در محل زندگی فرد است را انتخاب می کنیم و سپس بر اساس نزدیکی به شهر محل زندگی فرد ، سایر کد رشته ها را یادداشت می کنیم

نکاتی برای انتخاب رشته آزمون سراسری

نکاتی برای انتخاب رشته آزمون سراسری

پس از اینکه که شما ترجیحات اصلی خود را بر اساس آنچه در ابتدای مطلب انتخاب کردید نوبت به شیوه اولویت بندی کد رشته ها برای ثبت در سایت سازمان سنجش می باشد .

یک مدل اولویت بندی که از انواع رایج آن است ، اولویت بندی بر اساس خوشبینانه ، واقع بینانه و بدبینانه بودن است 

به این مفهوم که فردی که با توجه به رتبه اش و بررسی مشاور ایشان به طور واقع بینانه می تواند پزشکی اهواز قبول شود ، در ابتدا انتخاب های خوش بینانه خود را در صفحه انتخاب رشته سایت سنجش وارد می کند ، انتخاب هایی مثل رشته پزشکی دانشگاه های شهر تهران و سایر دانشگاه هایی که قبول شدن در آنها از نظر رتبه ای که فرد دارد ، خوشبینانه اند .

دانلود دفترچه ثبت‌ نام کنکور 1405

بعد انتخاب های واقع بینانه ی خود را وارد می کند و بعد انتخاب های بد بینانه ی خود را .
که اگر بر فرض پزشکی اهواز قبول نشود کدام دانشگاه های دیگر که از نظر سطح دانشگاهی پایین تر هستند را حاضر است قبول شود .

پس از مشخص شدن ترجیحات و شیوه اولویت بندی ، نوبت به وارد کردن آنها در سایت سازمان سنجش می رسد که شیوه آن را در سایر مطالب توضیح دادم ، اما در اینجا به یکسری نکات کلی هم اشاره می کنم .

. قبل از ورود به صفحه انتخاب رشته کنکور ابتدا تمامی کد رشته های مد نظر خود را در کاغذی یادداشت کرده باشید و چند بار آن را به طور دقیق با خود و مشاورتان چک کنید

. در صفحه انتخاب رشته ، کد رشته ها را به ترتیب وارد کنید و پس از وارد کردن آن ، چک کنید که کد حتما ثبت شده باشد

اشتباهات رایج در انتخاب رشته کنکور سراسری

فرآیند انتخاب رشته ، فرآیندی حساس و پرچالش است که قبولی شما در دانشگاه مد نظرتان تا حدی زیادی به این مرحله بستگی دارد ، به همین علت :

اگر مراحل گفته شده در ابتدای همین مطلب را به خوبی رعایت کنید ، استرس شما به خوبی کاهش پیدا می کند که همین باعث می شود میزان اشتباهات ناخواسته ی شما در حین انتخاب رشته کمتر شود

نکات کلی که بسیاری داوطلبان در زمان انتخاب رشته از من می پرسند را اینجا برای شما آورده ام :

  • انتخاب رشته برای دانشگاه‌های دولتی و آزاد متفاوت است و انتخاب رشته دانشگاه آزاد در سایت سنجش انجام نمی شود ولی انتخاب رشته دانشگاه های سراسری و پیام نور و غیر انتفاعی در سایت سازمان سنجش صورت می گیرد
  • شما باید در خصوص رشته‌های انتخابی خودتان اطلاعات کافی را در اختیار داشته باشید و بدون آگاهی کافی اقدام به قرار دادن رشته و دانشگاهی در لیست انتخاب‌هایتان نکنید . چرا که در صورت قبول شدن در رشته ای که نمی خواهید امکان تغییر دادن انتخاب مورد نظر بسیار سخت می شود و مراحل پیچیده ای دارد
  • همچنین باید به این نکته توجه کنید که پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌های دولتی دارای شهریه هستند
  • به هیچ عنوان انتخاب رشته خود را به ساعات پایانی محول نکنید چرا که در ساعات پایانی سایت سازمان سنجش به علت تعداد زیاد رجوع داوطلبان ممکن است دچار مشکلاتی شود و کار شما را سخت کند
  • حتما معدل و مشخصات خودتان را برای بار آخر چک کنید
نکات انتخاب رشته کنکور
نسبت به مرحله انتخاب رشته بسیار حساس باشید تا زحمات شما در مسیر سخت کنکور  بخاطر یک انتخاب رشته غلط به هدر نرود 

فرآیند انتخاب رشته کنکور فرآیند مهم و حساسی است که نمی‌توان بدون در نظر گرفتن بسیاری از نکات ظریف آن اقدام به انجام دادن آن کرد . بنابراین در این راه سخت ، کمک گرفتن از یک مشاور خبره و آگاه برای انجام بهترین انتخاب رشته متناسب با شرایط و رتبه فرد توصیه من به شماست .

راهنمای انتخاب رشته ریاضی

امیدوارم با رعایت نکات و آموزش های داده شده در این مطلب و مطالب مرتبط با انتخاب رشته در سایت کنکور تی وی بتوانید بهترین انتخاب رشته را داشته باشید .

سوالات متداول

در انتخاب رشته به چه نکاتی باید توجه کرد ؟

ترچیحات و علایق فردی ، ظرفیت هر رشته، آخرین تراز قبولی در سال های قبل از مهم‌ترین عوامل در انتخاب رشته هستند .

چه داوطلبانی می‌توانند در آزمون سراسری انتخاب رشته کنند ؟

تمام داوطلبان شرکت‌کننده در آزمون سراسری می‌توانند وارد مرحله انتخاب رشته شوند. اما، انتخاب رشته در رشته‌های روزانه، شبانه، فرهنگیان و پزشکی دانشگاه آزاد تنها برای داوطلبان مجاز به انتخاب رشته امکان‌پذیر است .

در برنامه ریزی مشکل داری؟

برای 1 جلسه رایگان تلفنی برای آشنایی با دوره برنامه ریزی و چیزهایی که مشاورها نمیگن فرم رو پر کن