Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

دوره برنامه ریزی کنکور ( کلیک کنید )

بهترین روش مطالعه ریاضی برای کنکور

زمان حدودی مطالعه : ۳ دقیقه ⏱

درس ریاضی یکی از مهم‌ترین دروس تخصصی رشته‌های تجربی، انسانی و ریاضی است. علیرغم اینکه درصد ریاضی در گروه آزمایشی ریاضی بالاتر از سایر رشته‌ها است، اما اغلب داوطلبان این رشته تسلط نسبتا خوبی به این درس دارند. گلایه اغلب داوطلبان گروه انسانی و تجربی این است که نمی‌دانند از چه روشی برای مطالعه درس ریاضی و افزایش درصد آن استفاده کنند. بهترین روش مطالعه ریاضی برای کنکور تا اندازه‌ای به سطح تحصیلی متقاضی و میزان علاقه او به این درس وابسته است. با این حال، بررسی‌های من نشان می‌دهد اجرای مراحل زیر نقش کلیدی در افزایش یادگیری ریاضی دارد.

بهترین روش مطالعه ریاضی برای کنکور

بهترین روش خواندن ریاضی برای کنکور

حذف دروس عمومی از کنکور، اهمیت مهارت و تسلط در درس ریاضی را بیشتر می‌کند. نمی‌توان از اهمیت این درس در بهبود تراز و رتبه داوطلبان گروه‌های آزمایشی اصلی (ریاضی، تجربی و انسانی) غافل شد. زمانی می‌توان به موفقیت در کنکور ‌امیدوار بود که از ابزاری مناسب استفاده کرد. مهم‌ترین ابزار انتخاب روشی اصولی برای مطالعه هر درس است. برای تثبیت فرمول‌ها و مباحث مختلف ریاضی در حافظه بلندمدت باید از روش‌های زیر پیروی کرد:

·       یادگیری اصولی مفاهیم

سعی کنید نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید. بر رفع نقاط ضعف خود و تقویت نقاط قوت‌تان متمرکز شوید. نقاط ضعف باید به صورت ریشه‌ای و کلیدی رفع شود. تنها حفظ فرمول نمی‌تواند به موفقیت شما منجر شود. ابتدا جزوه درسی خود را با دقت بخوانید و مسائل آن را حل کنید. زمانی که مطمئن شدید در حل مسائل کتاب درسی مشکل ندارید، به سراغ حل تست بروید.

تکنیک های تست زنی در کنکور

·       یادگیری فرمول‌ها و حل تست‌های تالیفی

ویژگی اصلی تست‌های تالیفی این است که از جنبه‌های دیگر موضوعات درسی را بررسی می‌کنند. بهترین روش مطالعه ریاضی برای کنکور روشی است که در موفقیت رتبه‌های برتر نقش اساسی داشته است. داوطلبان برتر پس از تسلط به تمام مطالب درسی به سراغ حل تست‌های تألیفی ‌می‌روند. یادگیری فرمول‌ها بدون شک مهم‌ترین بخش درس ریاضی است. باید فرمول‌ها را از طریق تکرار، تمرین و حل تست یاد بگیرید. فرمول‌های اصلی و فرعی از اهمیت یکسانی برخوردار هستند. تمام فرمول‌های کتاب درسی، جزوه و کتاب تست را به خاطر بسپارید. توصیه می‌کنم تست‌های کنکور را در اولویت قرار دهید.

·       آشنایی با بودجه‌بندی ریاضی در کنکور

ارزش مباحث مختلف ریاضی در کنکور یکسان نیست. با بررسی بودجه‌بندی متوجه خواهید شد که تست‌های مطرح شده از بخش‌هایی مانند مشتق و کاربرد‌های آن‌ها بیشتر است. زمان‌بندی برای مطالعه هر بخش باید بر اساس اهمیت آن باشد. توصیه من به تمام داوطلبان این است که مطالعه بخش‌های مهم را در اولویت قرار دهند. بودجه‌بندی به این معنی نیست که بخشی از کتاب را حذف کنید، بلکه باید قسمت‌های مهم را بیشتر و دقیق‌تر مطالعه کنید.

بهترین روش خواندن ریاضی برای کنکور

بهترین روش مطالعه ریاضی انسانی برای کنکور

اشتباهی که اغلب داوطلبان رشته انسانی مرتکب می‌شوند حذف درس ریاضی است. ریاضی انسانی نسبتا آسان است، با اختصاص وقت کافی به این درس می‌توانید موفق باشید. اگر بدانید اغلب داوطلبان کنکور انسانی در درس ریاضی ضعیف هستند و کسب درصد خوب از این درس می‌تواند شما را به رتبه‌های دو رقمی یا تک رقمی نزدیک کند. به مطالعه این درس علاقه‌مند‌تر خواهید شد. بهترین روش مطالعه ریاضی برای کنکور انسانی شامل موارد زیر است:

  • جزوه و کتاب را به دقت بخوانید.
  • فرمول‌ها و نکات مهم را یادداشت کنید.
  • منابع کمک آموزشی مناسبی تهیه کنید.
  • دانلود سؤالات کنکور سال‌های قبل را فراموش نکنید.
  • بودجه‌بندی کنکور را مطالعه کنید.
  • از اساتید و مشاوران مجرب کمک بگیرید.
  • مطالعه و مرور را در برنامه قرار دهید.
کارنامه کنکور ریاضی 1401

بهترین روش مطالعه ریاضی تجربی برای کنکور

ضریب درس ریاضی در کنکور ۱۴۰۲ تجربی افزایش یافته و به ۷ رسیده است. اگر داوطلبان نتوانند در این درس عملکرد خوبی داشته باشد از گردونه رقابت خارج خواهد شد. اهمیت ریاضی تجربی سبب شده که داوطلبان تجربی با چالش جدی در انتخاب روش مطالعه ریاضی مواجه شوند. برای اینکه بتوانید ریاضی را خوب یاد بگیرید توجه به چند نکته مهم است. ابتدا فرمول‌های مهم را یادداشت کنید و با حل سؤالات کتاب درسی مهارت حل مسأله خود را افزایش دهید. در انتهای هر جلسه مطالعه به سراغ حل تست بروید. ابتدا از تست‌ های آسان شروع کنید، اما به مرور خود را با سوالات سخت‌ تر محک بزنید.

منابع کمک آموزشی مناسبی انتخاب کنید. تست‌های استاندارد می‌تواند ابزار مناسبی برای ارزیابی مهارت شما باشد. کتاب جامع مهروماه و خیلی سبز بهترین منبع است. البته اگر وقت کافی برای مطالعه این درس دارید توصیه می‌کنم کتاب‌های پایه به پایه را در اولویت قرار دهید. در انتها به سراغ حل تست‌های کنکور بروید.

ترتیب خواندن مباحث ریاضی کنکور

برای مطالعه مبحثی ریاضی کنکور بهتر است بودجه‌بندی را ملاک مطالعه قرار دهید. به این ترتیب که ابتدا به سراغ مباحثی بروید که تعداد تست‌های مطرح شده از آن‌ها در کنکور بیشتر است. زمانی که مطمئن شدید این مباحث را به‌خوبی یاد گرفته‌اید، مطالعه مباحث کم اهمیت‌تر را آغاز کنید.

ترتیب خواندن مباحث ریاضی کنکور

بهترین روش مطالعه ریاضی برای کنکور به میزان تسلط و استعداد داوطلب در این درس وابسته است. اگر تسلط کافی در تمام مباحث دارید، سعی کنید با تست‌های ترکیبی و مفهومی خود را به چالش بکشید. به داوطلبان ضعیف‌تر توصیه می‌کنم بعد از مطالعه کامل کتاب درسی و جزوه به سراغ تست‌های ترکیبی بروند.

در برنامه ریزی مشکل داری؟

برای 1 جلسه رایگان تلفنی برای آشنایی با دوره برنامه ریزی و چیزهایی که مشاورها نمیگن فرم رو پر کن