Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

بردار های یکه

بردارهای یکه
زمان حدودی مطالعه : ۳ دقیقه ⏱

بردار های یکهبردارهای یکه

بردار های یکه-تعریف بردار : پاره خطی با اندازه ی معین که راستا و جهتی خاص را نمایش می دهد .

ارزش بردار را کسانی درک می کنند که با هندسه ی مسطحه ی اقلیدسی دست و پنجه نرم کرده اند .

آقای دکارت مبتکر این طرح بودند .

بحث بردار در عمل هندسه ی مسطحه را نیر ساده کرده است و با استفاده از اصول و قضایای هندسه اقلیدسی نیز قوانینی را استنباط کرده و به طور مکرر با قرارداد کردن تعدادی اصول از آنها استفاده می کنند .

البته لازم به ذکر است که در هندسه های نا اقلیدسی مانند هندسه ی لباچفسکی یا هندسه ی هذلولوی ( Hyperbolic ) نیز بردار ها بر اساس فضای تعریف شده نیز قابل تعریف هستند و حتی در مسائل کیهانی که مجبور هستیم از هندسه ی لباچفسکی بهره بگیریم می توانیم قواعدی که آقای دکارت در هندسه‌ی اقلیدسی بنا کرده بود را در فضای هذلولوی استفاده کنیم و مسائل فیزیک بسیار زیادی در مختصات های غیر دکارتی ( مانند مختصات های قطبی و دوار که در ریاضی ۱ دانشگاه با آن آشنا می شوید ) به واسطه ی این قواعد را حل کنیم .

خلاصه ی کلام این که جهت و راستا نیز به واسطه ی بردار ها به ریاضی و فیزیک وارد شد و باعث تسهیل در حل بسیاری از مسائل گشت .

مجموعه کنکور تی وی تمامی مباحث ریاضی را به صورت رایگان برای شما تدریس کرده است برای ریاضی کنکور و یادگیری بهتر ریاضی بر روی لینک کنید.

توضیحات فوق اشاره ای به کنکور ندارد و خارج از کتاب است و تنها برای فهم بهتر شما از خاستگاه بردار بیان شد .

برنامه ریزی زمانی کنکور

انشا الله در دوره های بالاتر دانشگاهی می خوانید که کیهان در یک مارپیچ در حال حرکت است و به جهتی خاص می رود .

طبق قرارداد سیستم بین المللی یکاها ( SI ) بنا بر این گذاشته شده است که از بردار هایی به اندازه ی واحد نام برده که برآیند مضارب مختلف آن ها بردار های دیگر را تشکیل می دهند و بردار برآیند را می سازند که بر اساس رابطه ی فیثاغورث اندازه ی بردار برآیند محاسبه می شود .

حال با لغزاندن دسته های زیر می توانید هر گونه بردار یکه ای که لازم دارید را بسازید و درک بهتر و شهودی تری از مساله ی بردار پیدا کنید .

قانون این است که بردار یکه در راستای محور طول ها ( x ) را با نماد لاتین i و بردار یکه در راستای محور عرض ها ( y ) را با نماد لاتین j نمایش می دهند .

البته بچه های رشته ی ریاضی که در پیش دانشگاهی هندسه تحلیلی می خوانند با مؤلفه ی سوم برداری نیز آشنا می شوند که بیانگر ارتفاع ( z ) است و بردار یکه ی آن را با نماد لاتین k نمایش می دهند .

البته حینی که وارد رشته های علوم مهندسی شوید در ریاضیات ۲ دانشگاه مباحث بسیار مهمی در رابطه با توابع برداری می خوانید که بیانات مختلفی از عملیات هایی که به روی توابع انجام می دهید اعم از مشتق و انتگرال را به صورت جهت دار به شما نمایشمی دهند.

معمولاً بچه ها در فهم مفاهیمی همچون شار مغناطیسی مشکل دارند .

به نحوی کاملاً غیر علمی و فقط از نقطه نظر آموزشی و برای درک بهتر شما و استفاده در به خاطر سپاری راحت تر موضوع شار ها نیز همیشه برای بچه ها توضیح می دهم که فرض کنید بردار ها پاره خط های جهت دار و دارای راستا هستند و شار نیز احجام جهت دار و دارای راستا می باشد .

برنامه ریزی زمانی کنکور

البته لطفاً توضیح بالا را به سمع استادان بزرگ نرسانید که پر از ایراد است و همانطور که عرض کردم فقط جهت آموزشی دارد .

برای اطلاع از سوالات و پاسخنامه و زمان و نحوه برگذاری کنکور ریاضی ۱۴۰۲ میتوانید به صفحه کنکور امسال مراجعه کنید

در برنامه ریزی مشکل داری؟

برای 1 جلسه رایگان تلفنی برای آشنایی با دوره برنامه ریزی و چیزهایی که مشاورها نمیگن فرم رو پر کن